De verlenging van de lockdownmaatregelen in Nederland zet de verhoudingen onder hoogspanning. Hema-topman Tjeerd Jegen maakt zich bijzonder boos over een 1+1-actie bij Albert Heijn met een non-foodproduct. Jegen bestempelt die campagne als niet-solidair. Albert Heijn zelf wast de handen in onschuld.
‘Tweede gratis’-promo met badhanddoeken
De ruzie draait rond de nieuwe folder van Albert Heijn met de promoties voor komende week. Daarin biedt de supermarktketen badhanddoeken en -matten van het merk Walra aan met een ’tweede gratis’-promo. Dat schiet in het verkeerde keelgat bij Jegen, wiens Hema-keten door de coronamaatregelen in Nederland dicht moet blijven, terwijl de Albert Heijns als essentiële winkels wel de deuren mogen openen.
“Dit is blijkbaar retail solidariteit middenin een lockdown waarbij niet-essentiële winkels gesloten worden en de supermarkten niet-essentiële non food producten in de ramsj gooien”, schrijft Jegen in een korte maar bijzonder vinnige post op LinkedIn. Hij beschuldigt Albert Heijn ervan dat de supermarktketen op die manier “de markt gaat afromen voordat wij weer open mogen”.
“Bedankt voor de steun”
Jegen sluit af met een ironische “bedankt voor de steun” aan het adres van het leidende trio bij Albert Heijn-eigenaar Ahold Delhaize. Het gaat dan om Albert Heijn-CEO Marit van Egmond, Europees topman Wouter Kolk en grote baas Frans Muller. Dat trio laat zich niet verleiden tot een reactie. Maar ook op de officiële kanalen probeert Albert Heijn olie op de golven te gieten. Volgens een woordvoerster dateerde de folder van voor de beslissing van de Nederlandse regering om de lockdown met drie weken te verlengen.
Hema kan de Nederlandse lockdown enigszins omzeilen via een samenwerking met Jumbo. Sinds vorig jaar liggen daar Hema-producten in de rekken. Maar die samenwerking is nog pril, en niet alle Jumbo-winkels hebben al Hema-producten in het assortiment. Momenteel gaat het om zowat de helft van de 700 Jumbo-winkels.