Het lijkt er sterk op dat het coronavirus het koopgedrag van de Belg voorgoed heeft veranderd: consumenten zijn nu helemaal gewonnen voor e-commerce, al geven ze aan dat ze ook vaker in buurtwinkels zullen shoppen.
Slecht nieuws voor overdekte winkelcentra
De verplichte winkelsluiting heeft de e-commercesector in België een flinke boost bezorgd: heel wat mensen kochten de afgelopen maanden voor het eerst iets online en 30% van de Belgen zal dat ook in de toekomst vaker blijven doen, zo blijkt uit een recente bevraging van Hogeschool Thomas More en retailfederatie Comeos. 52% van de ondervraagden is ervan overtuigd dat de coronacrisis het winkelgedrag blijvend heeft veranderd.
44% van de consumenten gaf aan gericht te zoeken naar webshops van lokale retailers, met een fysieke winkel in België. De vele oproepen om lokaal te winkelen zijn dus niet in dovemansoren gevallen. 23% is zelfs van plan om winkels die ze in de afgelopen periode online ontdekt hebben, ook fysiek te bezoeken. Minder goed nieuws is er voor de overdekte centra: 58% wil nu vermijden om daar te shoppen. De voorkeur gaat eerder naar buurtwinkels en baanwinkels.
42% van de consumenten wil liever geen schoenen of kledij passen meer in een winkel. Dat percentage is bij 60-plussers significant lager. 52% van de ondervraagden is ervan overtuigd dat onze manier van winkelen nooit meer wordt zoals voor corona. 29% geeft aan nu over een kleiner budget te beschikken. Opvallend: 50% van de 61- tot 70-jarigen kocht voor het eerst bloemen of planten online, een productcategorie waarin door alle leeftijdsgroepen meer online werd gekocht dan voor de crisis.
Het marktonderzoek vond plaats bij meer dan 3000 Belgen, tussen 30 april en 10 mei – dus net voor de Grote Heropening van de niet-essentiële winkels. Thomas More en Comeos zullen deze enquête in de toekomst herhalen om te kijken of het koopgedrag van de Belg nu inderdaad blijvend is veranderd.