De omzet van de Belgische online handelaren groeit harder dan de consumentenbestedingen. Dat wijst erop dat meer consumenten uit binnen- en buitenland hun weg vinden naar Belgische webshops.
Transactiegegevens
In 2018 groeide de Belgische e-commercemarkt tot 7 miljard, een stijging van 20% in vergelijking met 2017. Het aantal online handelaren steeg met 18% naar meer dan 24.000. Het aantal e-commerce transacties steeg met 16% tot meer dan 70 miljoen. Het gemiddelde winkelmandje bedroeg voor het eerst meer dan 100 euro. Die waarde steeg gemiddeld met 3,3% ten opzichte van 2017. De winkelwagenwaarde bij grote webshops klokte af op een gemiddelde van 113,6 euro en blijft toenemen.
Deze mooie cijfers komen uit de derde editie van de E-commerce Barometer, een initiatief van marketingadviesbureau The House of Marketing en SafeShops.be, de Belgische e-commerce associatie. De Barometer vertrekt van de transactiegegevens van de betaalproviders en brengt dus in kaart hoeveel omzet de Belgische e-commercebedrijven hebben gerealiseerd in binnen- en buitenland. De statistieken vormen een interessante aanvulling op de cijfers over de online consumentenbestedingen. En ze maken komaf met het negatieve verhaal over het wegvloeien van online omzet naar het buitenland, zegt Greet Dekocker van SafeShops.be.
Marktaandeelwinst
“Uit onze cijfers blijkt dat de Belgische e-commerce omzet veel harder groeit dan de online consumentenbestedingen, die met zo’n 6% vooruitgaan. Daaruit kunnen we concluderen dat de Belgische handelaars een inhaalbeweging maken. Ze winnen marktaandeel op de Belgische markt en ze vergroten ook hun buitenlandse omzet.” Kortom: meer consumenten – ook buitenlandse – vinden hun weg naar Belgische webshops. De cijfers zijn bovendien een onderschatting, want onder andere de verkoop die retailers realiseren via buitenlandse marktplaatsen zit er niet in. Ook de omzet van Collect & Go valt buiten de barometer, omdat die aankopen pas bij afhalen in de winkel worden afgerekend.
De Belgische e-commercewereld wordt matuur, luidt dan ook de belangrijkste conclusie. De grootste procentuele toename doet zich voor in het segment van de ‘grote’ webshops, dus Belgische online shops die een jaarlijkse transactiewaarde van meer dan 10 miljoen euro realiseren. Hun aantal steeg in 2018 met 32% tot 193. Een kleine groep van grote spelers realiseert het leeuwenaandeel van de e-commerce omzet. “Zo staat minder dan 4% van de Belgische online handelaren in voor 88% van de omzet,” aldus Lucas De Dycker van The House of Marketing. De grote webshops verstevigden hun marktpositie met meer dan 1 miljard euro extra aan omzet, gelijk aan 87% van de totale marktgroei. “Het aandeel occasionele handelaars neemt af. E-commerce wordt nu eenmaal professioneler: wie niet investeert in een sterke webshop en krachtige online marketing, zal de rol moeten lossen.”
Groeipotentieel
Als je ziet dat het e-commerce-aandeel in het VK al meer dan 20% bedraagt, tegenover ongeveer 7% bij ons, dan ogen de vooruitzichten goed. Wat kunnen Belgische handelaars doen om die groeibeweging verder te zetten? “Inzetten op grensoverschrijdende verkopen biedt zeker kansen,” meent Lucas De Dycker. “We zien dat steeds meer handelaars hier nu op inspelen.”
De foodsector biedt nog een enorm groeipotentieel volgens Greet Dekocker. “Ook online b2b-handel is veelbelovend. Verder denk ik dat handelaren moeten trachten creatief te zijn met hun zakenmodellen. Abonnementsformules zijn niet nieuw maar wel heel interessant omdat ze recurrent aankoopgedrag in de hand werken. We zien ook de opkomst van leasingmodellen. Denk aan een contract waarin het gebruik van een wasmachine, wasmiddel, onderhoud, herstelling en vervanging inbegrepen is. En wat de export betreft: het is een kwestie van durven.”
Marktplaatsen vormen een groeipool in e-commerce, maar voor een Belgische marktplaats is het wellicht te laat, geeft ze aan. “Het is moeilijk opboksen tegen Amazon, Alibaba en Bol.com. Maar ‘if you can’t beat them, join them’. Ik verwacht dat er nog wel een onderling strijd zal volgen tussen de marktplaatsen. Retailers gaan keuzes maken: op welk kanaal voelen ze zich comfortabel? Het wordt ook een ethisch spel: transparantie en het delen van data worden troeven. Praktijken als het eenzijdig wijzigen van commissies of het kopiëren van succesproducten van verkooppartners, worden afgestraft.”