Het bekende Doornikse shoppingcenter Les Bastions is op 12 april heropend na een stevige uitbreiding en een grondige make-over. Voor nieuwe impulsen zorgen trekkers als Zara en Bershka. Het project zet ook sterk in op diensten.
106 winkels
Eigenaar Wereldhave investeerde 80 miljoen euro in de renovatie van het oude gedeelte van Les Bastions in Doornik en in de uitbreiding, die 40 nieuwe winkelunits omvat op 15.000 m². Met inbegrip van het retailpark dat in 2016 opende, is het winkelcentrum nu 43.500 m² groot en telt het 106 winkels.
Het project is zo goed als volledig verhuurd. Heel wat bestaande huurders maakten bovendien van de gelegenheid gebruik om hun winkels te renoveren en/of uit te breiden. Daaronder vallen ook de huurders van het eerste uur, Delhaize en C&A. Het gebouw is ook voorzien van een 6.000 m² groot groendak en kreeg de BREEAM-certificering ‘zeer goed’.
De nieuwe moderne architectuur laat volop daglicht binnen en wil van het centrum niet enkel een winkel- maar ook een belevingsbestemming maken, met speelzones en een verruimd horeca-aanbod dat nu 9% van het aanbod vertegenwoordigt. Opmerkelijk is het dienstencentrum ‘The Point’ waar bezoekers hun smartphone kunnen opladen, een personal shopper kunnen reserveren, tickets voor culturele evenementen kopen of e-commerce bestellingen afhalen – er is daarvoor zelfs een paskamer voorzien.
De herontwikkeling was nodig omdat het shoppingcenter verouderd raakte en Doornik te kampen kreeg met koopvlucht richting Bergen en Rijsel. Dit jaar rekent Les Bastions op zo’n 4 miljoen bezoekers, volgend jaar moeten dat er 5 miljoen worden – voornamelijk shoppers uit de regio en uit het noorden van Frankrijk.