Het Luikse winkelcentrum Médiacité is in Amerikaanse handen beland: vastgoedfonds CBRE Global Investors neemt het over van projectontwikkelaar Wilhem & Co. Een overnamebedrag werd niet vrijgegeven, maar financiële kranten gewagen van zowat 250 miljoen euro.
Commercieel succes
Médiacité doet het commercieel goed: het winkelcentrum met 124 winkels en 2.350 parkeerplaatsen opende in 2009 de deuren en trekt jaarlijks al zo’n negen miljoen bezoekers. De grote trekpleisters zijn Primark, H&M, Media Markt en Delhaize.
Ondanks de goede commerciële resultaten vlotte de verkoop van het winkelcentrum echter niet: in 2015 leek een verkoop aan de Duitse vastgoedinvesteerder Union Investment rond, maar kwam er uiteindelijk toch een kink in de kabel. Daarna startte de projectontwikkelaar onderhandelingen op met CBRE Global Investors. Nochtans was een verkoop van het winkelcentrum nodig, omdat de bouw ervan grotendeels met bankschulden werd gefinancierd. Vooral KBC was een grote schuldeiser.
Grootste aankoop van CBRE Global Investors
Voor CBRE Global Investors is Médicité de belangrijkste aankoop tot nog toe in België. “Het was een van de zeldzame mogelijkheden op een dergelijke transactie”, liet Piet Van Poppel, de verantwoordelijke van de vastgoedinvesteerder in ons land, optekenen. De fondsenbeheerder was eerder ook al betrokken bij de winkelcentra in Sint-Niklaas en Wijnegem.
Verkoper Wilhelm & Co verdwijnt overigens niet helemaal uit Mediacité: het blijft immers instaan voor het beheer van het winkelcentrum.