In België rijden twee keer zoveel auto’s van premiummerken rond als in de rest van Europa. Dat is voor een groot deel toe te schrijven aan de populariteit van de bedrijfswagen, waarbij vaak wordt gekozen voor een duurder merk.
Hogere restwaarde
Vorig jaar waren de vijf grootste premiummerken (BMW, Mercedes-Benz, Audi, Volvo en Porsche) goed voor 23,8 procent van alle verkochte auto’s in België. Dat blijkt uit cijfers van autosectorfederatie Febiac.
Wordt er enkel naar bedrijfswagens gekeken, dan is dat aandeel nog een flink stuk hoger. Bijna de helft van de top twintig van populairste modellen, die als bedrijfswagen worden ingeschreven, is afkomstig van één van die vijf premiummerken. Dat schrijft De Tijd.
Belangrijk in dat opzicht is het feit dat de restwaarde aan het einde van een leasecontract veel hoger is bij de premiummerken, terwijl de onderhoudskosten al bij al nog meevallen.
Vorig jaar werden er in Europa vijf nieuwe premiumwagens per duizend inwoners verkocht. In België was dat aantal met tien nieuwe wagens per duizend inwoners twee keer zo hoog.