De Belgische concurrentiewaakhond BMA onderzoekt of de Belgische supermarkten tijdens de afgelopen coronacrisis prijsafspraken hebben gemaakt over de chirurgische mondmaskers. In theorie kan dat leiden tot miljoenenboetes.
“Dingen die ons vreemd leken”
Het onderzoek werd al een jaar geleden geopend, maar persagentschap Belga kreeg er nu pas lucht van. De BMA geeft aan dat ze “dingen heeft gezien die ons vreemd leken“. Die doen de concurrentiewaakhond vermoeden dat er afspraken werden gemaakt om “de prijzen op een zeker niveau te zetten”.
Het is niet duidelijk welke supermarkten allemaal onderzocht worden. Carrefour maakt er melding van in zijn jaarverslag en stelt mee te werken aan het onderzoek, maar gaat verder niet in op de details. Aldi en Colruyt willen niet reageren op de vraag of ze ook onderzocht worden, meldt De Tijd.
Delhaize: “Altijd correct gewerkt”
Lidl wil iets meer informatie kwijt: de discounter bevestigt dat het een jaar geleden informatie moest doorgeven over zijn mondmaskerprijzen, maar dat het sindsdien niets meer vernam. Eenzelfde verhaal bij Delhaize, waar woordvoerder Roel Dekelver benadrukt altijd correct te hebben gewerkt. “We bepaalden onafhankelijk de prijzen en verkochten onze maskers aan de inkoopprijs”, aldus Dekelver.
Het wordt nog afwachten of de BMA zijn vermoedens hard kan maken. Het recente verleden leert dat het alle kanten uit kan. In 2019 werd een onderzoek over mogelijke prijsafspraken tussen Carrefour en de Louis Delhaize Group zonder gevolgen stopgezet; in 2015 mondde een onderzoek naar prijsafspraken rond shampoo dan weer uit in een boete van liefst 174 miljoen euro voor achttien betrokken bedrijven.