Een alliantie van 26 Belgische winkelketens, van AS Adventure tot ZEB, roept consumenten op om te kopen op lokale websites: “2020 wordt een verloren jaar voor alle retailers, maar onze webshops blijven open.”
“Ondersteun de lokale economie”
De open brief die de lokale retailers nu verspreiden, is ondertekend door bekende CEO’s als Dominique Motte (AS Adventure), Elise Vanaudenhove (Bristol), Dieter Penninckx (FNG), Ann & Bart Claes (JBC), Geert Schotte (Standaard Boekhandel), Wouter Torfs (Torfs), Corneel De Maeyer (Veritas) en Luc Van Mol (ZEB). Zij wijzen erop dat de retailsector een nieuw tijdperk is ingegaan sinds de aankondiging van de verscherpte maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus, op 12 maart.
“De belangrijkste prioriteit ligt bij het verzoenen van klanttevredenheid met de gezondheid van iedereen, zowel onze klanten als elk van onze medewerkers.” De oproep benadrukt dat veel winkeliers eenzijdig besloten om de veiligheid van hun werknemers en van de samenleving voorop te zetten, door hun winkels proactief te sluiten. “Niet omdat het makkelijk was, maar omdat het juist was.”
Nu staan tienduizenden of zelfs honderdduizenden medewerkers echter voor weken van onzekerheid en economische of tijdelijke werkloosheid. “2020 wordt een verloren jaar voor alle detailhandelaren, ongeacht hun omvang. Maar ondanks de zekerheid van de geaccumuleerde verliezen blijven we de Belgische consument bedienen. Onze online shops blijven de komende weken open”, luidt het.
“Als sector vragen we ook uw steun. Wanneer u online bestellingen plaatst (en dat zal ongetwijfeld gebeuren), denk dan eerst aan uw lokale winkelier, of het nu gaat om een zelfstandige ondernemer of een nationale speler. Gelijkaardige producten vindt u ook op buitenlandse sites die in België bezorgen. Natuurlijk. Maar na deze crisis zullen onze tienduizenden winkelmedewerkers u weer in hun winkels willen verwelkomen, dus wees consistent en koop lokaal! Bent u bereid ons te helpen en te ondersteunen op dit gebied? Koop bij onze Belgische winkels en ondersteun zo de lokale economie. Niet omdat het makkelijk is, maar omdat het goed voelt.”