Ondanks het woelige jaar zakte in 2022 het aantal leegstaande winkelpanden in Nederland. De leegstand heeft er zelfs het laagste niveau in meer dan tien jaar bereikt, al wil dat niet per se zeggen dat de retailsector er ongekend hoge toppen scheert.
Terug naar niveau 2011
Waar eind 2021 nog 6,7% van de winkels vacant was, was dat eind vorig jaar nog maar 6%. Dat is opvallend genoeg het laagste cijfer in tien jaar tijd: de leegstand is terug op het niveau van begin 2011. Nederland telt vandaag 212.000 winkelpanden, waarvan 12.722 leegstaan.
In aantal vierkante meters is de daling zelfs nog frappanter: begin 2022 stond 6,6% van de winkelmeters leeg, eind vorig jaar was dat 5,4%. Een half miljoen ongebruikte vierkante meters vonden een invulling. Een ándere invulling, merkt Locatus op, want functiewijzigingen zijn de voornaamste oorzaak van de daling.
Lege winkels geschrapt
Eindelijk hebben eigenaars aan overtollige winkeloppervlakten een nieuwe rol toebedeeld: bijna 8.600 retailpanden verdwenen, al kwamen er elders ook net geen 5000 nieuwe panden bij. Vooral in Roosendaal (55), centrum Amsterdam (42) en Leeuwarden (40) werden lege winkels omgetoverd tot iets anders – of gesloopt, of samengesmolten. Het blijkt een strategie die werkt, want Roosendaal en Leeuwarden staan allebei in de top drie van centra waar de leegstand het sterkst is gedaald.
Daarnaast verdwenen ook liefst 5.700 gevulde panden van de retailmarkt. Vooral lunchrooms en restaurants hielden het voor bekeken. Ook het aantal schoenen- en kledingwinkels kromp, maar minder sterk dan in de voorgaande jaren. In tegenstelling tot vorige jaren, is het aantal speelgoedwinkels zelfs licht gestegen.
De fysieke retail herstelt zich, concludeert Gertjan Slob van Locatus. Er lijkt een einde te komen aan de leegloop van de winkels ten voordele van e-commerce en de “de eerste tekenen van een nieuwe werkelijkheid voor de fysieke retail” dienen zich aan.