De Schwarz Gruppe, moederbedrijf van Kaufland en Lidl, neemt het online platform real.de over van Metro. De marktplaats zal onder de naam Kaufland voortgezet worden.
Digitale kloof dichten
Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt. Volgens emerce.nl zou de marktplaats goed zijn voor een jaaromzet van 200 miljoen euro. “Real.de is een essentieel onderdeel van ons toekomstige aanbod. De combinatie van fysieke activiteiten en online handel biedt ons extra kansen”, citeert Handelsblatt Schwarz-CDO Rolf Schumann.
Zijn Schwarz Gruppe, die met zijn Lidl- en Kaufland-filialen wereldwijd meer dan 12.000 vestigingen exploiteert en een omzet van meer dan honderd miljard euro realiseert, is tot dusverre weinig aanwezig geweest in e-commerce. Door de coronacrisis kreeg de online voedingsdistributie een ware boost afgelopen maanden: kennelijk wil het concern de opgelopen achterstand nu snel inlopen.
Opdeling
De aangekondigde verkoop van real.de is tevens de volgende stap in het uiteenvallen van hypermarktketen Real. In het voorjaar kondigde moederbedrijf Metro de verkoop aan van Real (inclusief de digitale business) aan investeringsgroep SCP.
De investeerder wil de groep in afzonderlijke stukken verkopen: in het voorjaar kondigde SCP al aan dat 141 van de 270 fysieke winkels aan Kaufland en Edeka zouden worden verkocht. Nu moeten dus ook de digitale activiteiten naar Kaufland gaan, al moet de transactie wel nog de goedkeuring krijgen van de mededingingsautoriteiten.