De discounters Aldi en Lidl staan op plaatsen één en twee in de Global Brand Simplicity Index van Siegel+Gale. Eenvoudige merken zijn winstgevender, scoren beter op klantentrouw en boeken sterkere financiële prestaties.
Complexiteit kost geld
De beste merken zijn de eenvoudigste, volgens de merkstrategen van Siegel+Gale. Voor de zevende maal publiceerde het agentschap zijn Global Brand Simplicity Index, gebaseerd op een onderzoek bij meer dan 14.000 respondenten in negen landen, waarbij wel 857 merken werden beoordeeld. Volgens de definitie van Siegel+Gale bevindt eenvoud zich “op het snijpunt tussen opmerkelijk helder en onverwacht fris”: “Ons onderzoek wijst uit dat merken die eenvoud omarmen, meer winstgevend zijn”, aldus CCO Howard Belk.
Complexiteit kost nu eenmaal geld en eenvoud komt met een premie: 64% van de consumenten is bereid om meer te betalen voor eenvoudiger ervaringen. Bovendien verhoogt eenvoud de merktrouw: 61% van de consumenten zal een merk eerder aanraden als het eenvoudig is. Een aandelenportefeuille van de eenvoudigste wereldmerken presteert 330% beter dan de grote beursindexen.
Retailers en fastfood
Aldi blijft al jaren op kop staan in de rangschikking, maar daarachter zien we interessante verschuivingen in de editie 2017. Lidl klimt van plaats drie naar twee. De sterkste stijgers zijn Sephora, Hilton en EasyJet, de sterkste daler is Yahoo. Het meest complexe merk is voor het tweede jaar op rij verzekeraar Axa.
Opmerkelijk is het grote aandeel retailers en fastfoodketens in de top vijftien. In deze sectoren stelt de consument eenvoud en snelheid meer dan ooit op prijs. Eenvoud is ook de kracht van veel nieuwe ‘disruptieve’ merken zoals Dollar Shave Club, Spotify, Jet.com, Shazam of GoPro.
Global Brand Simplicity Index 2017
1. Aldi
2. Lidl
3. Google
4. Netflix
5. IKEA
6. Amazon
7. KFC
8. YouTube
9. McDonald’s
10. Subway
11. Burger King
12. Hilton
13. Pizza Hut
14. Carrefour
15. Hyundai