De warenhuizen van Karstadt en Galeria Kaufhof in Duitsland krijgen een nieuwe naam: Galeria Kaufhof Karstadt. Die mondvol komt op alle gevels te staan en wordt ook de officiële naam voor het moederbedrijf achter Galeria Inno in België en Hudson’s Bay in Nederland.
Galeria in het groot
Al sinds november vorig jaar is de fusie tussen de warenhuisgroepen achter Karstadt en Galeria Kaufhof afgerond, maar het kind zat nog steeds zonder naam. Pas nu is daar een oplossing voor gevonden: het fusiebedrijf heet voortaan Galeria Kaufhof Karstadt, schrijft de Keulse krant Kölner Stadt-Anzeiger.
Ook de winkels krijgen elk die nieuwe naam op de gevel, in de vorm van een nieuw ontworpen logo waarin het woord Galeria het grootste deel van de ruimte inneemt en daaronder in gelijke grootte de beide namen van de voormalige warenhuisconcurrenten. Vanwege de hoge kosten van het herontwerp en de gevelbelettering zal de nieuwe naam wel slechts geleidelijk aan op alle gevels worden aangebracht.
Geen nieuwe identiteit
De nieuwe naam is een hele mondvol, die erop wijst hoe moeilijk en gevoelig de fusie nog ligt: geen van beide partijen lijkt afstand te willen nemen van zijn oude identiteit en wil vooral ook niet onderdoen voor de ander. Zelfs de beide vroegere bedrijfskleuren – blauw en groen – verschijnen opnieuw in het nieuwe logo.
In november 2018 kreeg de fusie officieel groen licht van de Duitse concurrentiewaakhond. Daarmee was de laatste knoop doorgehakt – op de naam na dan. De nieuwe retailgigant heeft in Europa meer dan 243 locaties en 32.000 medewerkers. Onder de fusiegroep vallen niet alleen de Duitse Kaufhof en Karstadt-winkels, maar ook de Karstadt-sportwinkels, de Europese vestigingen van de outletketen Saks off 5th, de afdeling Galeria Inno-winkels in België, de recent opgerichte warenhuizen van Hudson’s Bay in Nederland en een aantal webshops.