Jannie Haek, de topman van de Nationale Loterij, wil het aantal verkooppunten van de Loterij verdubbelen en volop de kaart van ‘omnichannel’ trekken. Dat zegt hij in een weekendinterview met de Brusselse krant Le Soir.
“Beetje jaloers op La Française des Jeux”
“We moeten op de plaatsen zijn waar de consument is. De krantenwinkels blijven een belangrijke, niet te onderschatten partner. Het zijn onze beste verkopers, ze kennen onze producten. Maar kijk bijvoorbeeld naar de Franse ‘bars-tabacs’: mensen lezen er hun krant, drinken er een koffie… Ik ben een beetje jaloers op La Française des Jeux. Er moet een manier zijn om dat ook bij ons te doen”, zegt de topman in Le Soir.
Haek denkt echter niet alleen aan cafés, maar ook aan bioscopen en de bredere detailhandel. “Overal waar de speler tijd doorbrengt, moeten onze producten zijn. We moeten differentiëren. We hebben 5.300 verkooppunten. Tegen 2021 moeten er dat meer dan 10.000 worden”, aldus de topman.
Omnichannel
De Nationale Loterij realiseerde het voorbije jaar een omzet van 1,173 miljard euro, ongeveer 3% minder dan het jaar voordien. Om die trend te keren, wil de topman niet alleen het aantal fysieke verkooppunten gevoelig optrekken, maar ook digitaal een inhaalbeweging maken.
“We hebben te lang gewerkt vanuit twee verschillende diensten”, geeft de topman toe. “Enerzijds de Loterij zoals vanouds, via de krantenwinkels, aangestuurd door de directie Retail. En anderzijds de digitale markt, aangestuurd door de directie Marketing. In de toekomst gaan we voor een ‘omnichannel’-aanpak: we moeten onze spelers bereiken waar ze zich ook bevinden, of dat nu in het retailkanaal dan wel op het internet is. Voor een impulsproduct als het onze wordt dat een grote uitdaging.”