Acht op de tien Belgen nemen er genoegen mee dat een pakje alleen tijdens kantooruren wordt geleverd, blijkt uit een consumentenenquête van handelsfederatie Comeos. “Toch is flexibeler nacht- en zondagswerk nodig”, zegt topman Dominique Michel.
Elke zondag bijna 8 miljoen bestellingen
Het lijkt contradictorisch, maar dat is het geenszins: “Zo worden vier op de tien online-aankopen na 17 uur gedaan en zijn er elke zondag bijna acht miljoen bestellingen”, zegt Dominique Michel in De Standaard. “Maar als je op zondag iets bestelt bij een Belgische webwinkel, moet je vaak twee à drie dagen wachten omdat er dan niemand is die je order verwerkt. En dus kiest de klant voor een buitenlandse webshop.” Die levert vaak al de dag nadien. Volgens Comeos verliezen Belgische handelaars daardoor meer dan de helft (53,7% om precies te zijn) van de omzet in e-commerce aan de buurlanden.
De sector is al langer vragende partij voor een oplossing voor flexibeler nacht- en zondagswerk. “In Nederland en Duitsland is dat wijdverspreid, maar hier is er in elk bedrijf een akkoord met de vakbonden nodig. En die bonden staan overal op de rem”, aldus Dominique Michel. Hij wijst er bijvoorbeeld op dat in Nederland de ‘nacht’ officieel begint om 24 uur, terwijl dat bij ons al om 20 uur is.
Ook door onze loonkostenhandicap vestigen distributiecentra zich liever net over de grens, wat ons land dan weer 13.000 tot 15.000 banen kost. In een reactie op Twitter herhaalde minister van Werk Kris Peeters nog maar eens zijn pleidooi voor een “specifieke tax shift, o.a. voor e-commerce. 17% loonkostenhandicap is onhoudbaar”, zo zei hij. Werk aan de winkel dus voor de superministerraad rond Economie, later deze zomer.