De bezoekersaantallen van de 16 belangrijkste shoppingcenters in België zijn volgens de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC) in het tweede kwartaal opnieuw met iets meer dan een procent gedaald.
Mix van stijgingen en dalingen
Het aantal bezoekers in het tweede kwartaal kwam voor de 16 winkelcentra uit op 20.694.939. Dat is een daling van 1,19 procent ten opzichte van het tweede kwartaal in 2016. Een jaar geleden waren de bezoekersaantallen ook al met 3,3 procent gedaald.
“De daling is een mix van een aantal centra waar een stijging is en een aantal andere waar een daling is, maar waar het dalende aantal toch het overwicht heeft. De daling is niet enorm, maar het blijft een trend die nu toch al even aan de gang is”, aldus Luc Plasman, general manager BLSC.
In het eerste kwartaal was er wel nog sprake van een kleine stijging, maar die was volgens Plasman vooral te danken aan Les Grands Prés in Bergen, waar een uitbreiding en een renovatie hebben plaatsgevonden.
Omzet maakt omgekeerde beweging
Hij voegt er nog aan toe dat ondanks het dalend aantal bezoekers, de omzetten die trend niet volgen. “We hebben daar nog geen cijfers van over de verschillende centra, maar de omzetcijfers zijn er beter aan toe dan de bezoekersaantallen”, aldus Plasman.
Over de twee eerste kwartalen heen kwamen er in totaal 42.965.927 bezoekers over de vloer bij de 16 shoppingcenters. Dat is een kleine daling van 0,45 procent ten opzichte van de eerste helft van 2016. In het eerste kwartaal was er nog sprake van een kleine groei van 0,25 procent.