Sinds Frankrijk de lockdown heeft ingevoerd, is de verkoop van minder noodzakelijke producten (zoals bijvoorbeeld snoep, lekkernijen en verzorgingsproducten) aanzienlijk gedaald. Die trend tekent zich ook af in de rest van Europa.
Hamsteren
De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de consumptie van talrijke producten. Terwijl er in de supermarkten een echte rush ontstond op basisproducten als bloem, rijst, pasta, conserven en wc-papier, is de verkoop van een aantal producten volledig in elkaar gestuikt. De grootste verliezers zijn onder meer de schoonheids- en verzorgingsproducten.
Hoewel de verkoop van zepen en ontsmettende gels een absolute piek bereikte, nam de verkoop van een hele reeks verzorgende producten sterk af. Mensen zitten werkloos thuis of werken van thuis uit en hebben dus minder nood aan zonnemelk (-39%), make-up(-32%), haarproducten (-23% ) en deodorants (-11%), blijkt uit data van Nielsen.
Geen feestjes
Ook feestelijke producten zoals bijvoorbeeld champagne (-35%) en schuimwijn lijden vanzelfsprekend sterk onder de lockdown. Hetzelfde geldt overigens ook voor feestelijke decoratieartikelen, waarvan de verkoop met een derde terugliep.
De consumptie van snoepgoed en aanverwanten loopt al enkele jaren terug in Frankrijk, een tendens die door de coronacrisis nog versterkt lijkt. De voorbije weken daalde de verkoop van kauwgom (-27%), lolly’s (-23%), snoepgoed in zakformaat (-17%) aanzienlijk. Ook de verkoop van typische paasproducten zou op basis van de eerste cijfers ver beneden het niveau van 2019 liggen.
Versterkend effect
Uiteindelijk illustreren de meeste van deze trends een fenomeen dat specifiek is voor perioden van crisis, zegt hoofdanalist Emmanuel Fournet aan LSA. “Deze crisisperiodes zijn katalysatoren en verergeren de negatieve trend van productcategorieën die voordien al te lijden hadden. Van de vijftien productfamilies die nu het zwaarst getroffen worden door de coronacrisis, zagen veertien vorig jaar de verkoop al terugvallen.”
Deze evoluties zijn overigens geen louter Frans fenomeen: in de meeste andere Europese landen hebben dezelfde productcategorieën het even moeilijk.