In 2015 was er volgens Comeos sprake van een licht herstel in de handel, maar de dalende marges hebben er voor gezorgd dat de sector daar niet optimaal van heeft kunnen profiteren. Die marges zijn op tien jaar gehalveerd.
Grote leegstand
“De algemene economische indicatoren zijn voorzichtig positief”, zegt Dominique Michel, ceo van Comeos. “Er is een lichte economische groei (1,4%), zowel de consumptie (1,5%) als het beschikbare gezinsinkomen (0,9%) stijgen licht en ook het consumentenvertrouwen steeg. Maar de handel heeft daar vorig jaar niet volop kunnen van profiteren.”
In 2006 was de gemiddelde marge in de sector nog 3 procent, maar daar bleef eind 2015 slechts 1,5 procent van over. Binnen de foodsector steeg de omzet dan weer wel, maar het verkochte volume bleef vrijwel stabiel. Het grootste deel van de omzetstijging was dan ook toe te schrijven aan prijsstijgingen.
Michel is vooral bezorgd over de dalende marges, die het moeilijk maken om in de toekomst nog te investeren, uit te breiden, mensen aan te werven of te innoveren. “En onze sector moet het bij uitstek van innovatie hebben.”
Andere belangrijke trends zijn de opmars van de huismerken, die nu al goed zijn voor 36,1 procent van de omzet, en de omzetdaling bij de hard discounters. “De kleinere buurtsupers lijken hun negatieve spiraal wat te kunnen afremmen.”
Ook de winkelleegstand is volgens Comeos zorgwekkend. Die ligt momenteel al op 9,4 procent. Belangrijkste factoren daar zijn de stadsvlucht van handelaars en de opmars van de online verkoop. Voornamelijk kleine winkelpanden blijven leegstaan.