In Nederland naderen Kruidvat en Albert Heijn allebei de 1.000 winkels. Hun concurrentie slinkt, want buiten de food krimpen de Nederlandse retailketens vooral in. Zeker modeformules verliezen plaats.
Minder maar groter
Kruidvat en Albert Heijn blijven de absolute koplopers in de Nederlandse retailmarkt. Op 1 januari 2023 stond de teller bij Kruidvat op 977 vestigingen, terwijl Albert Heijn 960 winkels kon tellen. Door de overname van elf Jan Linders-supermarkten is de kans groot dat Albert Heijn dit jaar Kruidvat zal passeren. Jumbo staat op de derde plaats met 660 vestigingen. Zelfs op het gebied van winkelverkoopoppervlakte blijft Albert Heijn onbedreigd aan kop, op ruime afstand gevolgd door Jumbo en Praxis.
Dat blijkt uit de jaarlijkse analyse van Locatus, die de jarenlange verschuivingen in het retaillandschap verder bevestigd ziet. Ketens met dagelijks aanbod krijgen steeds meer voet aan de grond, terwijl internationale moderetailers stilaan uit de top 100 van grootste winkelketens verdwijnen. Zo zijn C&A en Douglas door sluitingen uit de top 100 weggevallen. Er zijn ook opvallende nieuwkomers te zien. Zo is Nelson met het openen van 4 winkels nieuw in de top 100.
Opvallend is dat de formules in de top 100 dit jaar in totaal minder vestigingen hebben: van 24.411 winkels vorige editie naar 24.082 nu. Ook de ondergrens om in de top 100 te komen is verder gezakt. Nochtans kwamen er wel veel vierkante winkelmeters bij: van 13,5 naar 13,7 miljoen vierkante meter. De retailers evolueren dus naar minder maar grotere winkels, net zoals in België het geval is.