De retailambities van Microsoft krijgen steeds concreter vorm: in twee winkels test het Amerikaanse Kroger digitale schappen en artificiële intelligentie. Bovendien wil de keten deze technologie ook aan collega-retailers verkopen.
Virtuele winkelmanager
Microsoft is duidelijk niet van plan om de markt van de clouddiensten en digitale retailtechnologie helemaal over te laten aan rivaal Amazon, en ook de grote Amerikaanse retailers zijn niet geneigd om een directe concurrent als het bedrijf van Jeff Bezos te subsidiëren. Dus gaan ze samen op zoek naar alternatieven: in twee winkels (vlakbij de hoofdkantoren van beide partners in respectievelijk Cincinnati en Redmond) lopen tests met digitale schappen in combinatie met een selfcheck-out smartphoneapplicatie. “Samen kunnen we toepassingen ontwikkelen die we apart niet zouden kunnen”, luidt het.
Klanten die de app gebruiken, worden doorheen de winkel geleid aan de hand van hun boodschappenlijstje. Wanneer de shopper een product nadert dat op het lijstje staan, licht een icoon op in het digitale schap. Dezelfde technologie wordt ook gebruikt om winkelmedewerkers toe te laten sneller producten te vinden tijdens het klaarzetten van online bestellingen. Kroger gaat ook gebruik maken van artificiële intelligentie om producten en advertenties beter af te stemmen op de voorkeuren van shoppers.
De schappen zijn bovendien voorzien van sensoren die verbonden zijn met de cloud om de voorraden te monitoren. Ook werken beide partners aan een virtuele winkelmanager, die de medewerkers kan verwittigen wanneer er bijvoorbeeld te weinig winkelkarretjes bij de inkom staan. Uniek is wel het feit dat Kroger de toepassingen ook wil verkopen aan andere retailers om zo extra inkomsten te genereren. Microsoft werkt overigens ook al samen met Walmart: de winkelketen maakt gebruik van de clouddiensten, het Azure-webplatform en de big data-expertise van het IT-bedrijf. Ook Macy’s en Ahold Delhaize maken gebruik van Microsoft-technologie.