“Europa heeft de kans om wereldwijd leider te worden in circulaire innovatie”, trekt Lander Janssens (Kringwinkel Antwerpen) van leer tegen het latente pessimisme. In zijn wapenarsenaal voor nieuwe groei treffen we digitale productpaspoorten en ‘repair as a service’.
Wat we van afval kunnen leren
Data-inzichten, controle over de hele waardeketen, herstellen en doorverkopen in plaats van weggooien, minder retours en minder afval. Voor producenten en retailers is de Green Deal een hele opgave, maar ook een bijzondere opportuniteit. Circulaire innovatie kan voor meer groei zorgen en geeft Europa een unieke kans om wereldwijd voorloper te worden, stelt marketingdirecteur Lander Janssens van Kringwinkel Antwerpen. “Wacht maar, de andere continenten komen nog aankloppen. We kunnen wereldwijd educatoren worden in duurzame praktijken.”
Door initiatieven zoals digitale productpaspoorten te ondersteunen, is ook nieuwe groei mogelijk. “Digitalisering is overal cruciaal voor toekomstige groei”, want zelfs in de Kringwinkels voelen ze de krapte op de arbeidsmarkt. Ook Kringwinkels worden momenteel overstelpt met goedkope Chinese kleding, maar tegelijk valt er volgens hem van te leren: “Het model van Shein zou eigenlijk bijzonder duurzaam kunnen zijn: ze zijn zo straf in data en houden de productieteugels zo strak in handen, dat ze bijna geen overschotten hebben. Vaak wordt iets pas gemaakt als het al verkocht is.”
In een ideale wereld worden inderdaad alleen producten gemaakt waarvan zeker is dat ze door consumenten worden gebruikt en nodig zijn. Maar hoe weet je dat op voorhand? Door te zien wat mensen weggeven bijvoorbeeld: de massa’s afgedankte spullen die in Kringwinkels terechtkomen, vertellen veel over wat de klant wil of niet wil. “We kunnen die data ook met producenten en retailers delen”, vertelt Janssens, die de rol als facilitator van duurzame strategieën voor bedrijven aan belang ziet winnen.
“Veel meer dan een winkel”
Alleen al in de regio Antwerpen heeft Kringwinkel 20.000 m² aan logistieke ruimte, een vloot voertuigen voor het ophalen van spullen bij mensen thuis en een herstelatelier waar meer dan veertig mensen werken. “We verzorgen alle elektro-inzamelingen voor Recupel en hebben ook een biedingsplatform. Dit zijn slechts enkele van de activiteiten die we ondernemen en die veel retailers misschien niet kennen.”
Voor Bol bekijkt De Kringwinkel hoe het de duurzaamheidsstrategie (ESG) kan ondersteunen, nog naast de verwerking van onverkochte voorraden en defecte retours. Janssens: “Dit betekent dat we niet alleen ontvangers van goederen zijn, maar echte zakenpartners worden. De Kringwinkel is veel meer dan een winkel. Zo zijn we bezig met een pilootproject ‘Repair as a Service’ voor retailers, waarmee we hen helpen transformeren van verkopers naar dienstverleners. Heb ik al verteld dat we een machine hebben ontwikkeld die in een mum van tijd ritsen kan vervangen?”
Nog niet, maar tijdens het voorprogramma Gamechangers op de RetailDetail Night op 21 november hoor je alles over de circulaire toekomst en hoe elke retailer ermee aan de slag kan. Daarna komen ook topsprekers Pieter Zwart (Coolblue), Dirk Van den Berghe (ex-Walmart) en vele anderen aan het woord!