Winkelstad Kortrijk heeft het voorziene budget voor de heraanleg van zijn winkelwandelgebied fors verhoogd. Het is slechts één van de maatregelen waarmee de stad retailers wil overtuigen om een winkel te openen in het centrum.
Facelift voor winkelwandelgebied
Kortrijk wil zich meer dan ooit profileren als de winkelstad van de toekomst en trekt daar ook de nodige middelen voor uit: de stad verhoogt het budget om het winkelwandelgebied een grondige facelift te bezorgen van 1 miljoen euro naar 2,3 miljoen euro. “Hoe we dat budget exact zullen besteden, bestuderen we nog”, zegt schepen van economie Arne Vandendriessche aan RetailDetail. “We denken onder andere aan nieuwe verlichting, bijkomend groen en speeltuigen. Ook kunst krijgt haar plaats. Het winkelhart van de stad is vandaag iets teveel een stenen vlakte, we willen dat decor aantrekkelijker en aangenamer maken.”
Ook op andere vlakken verhoogt de stad haar inspanningen: retailers die een nieuwe winkel openen, kunnen beroep doen op een aantrekkingspremie die tot 100% van de huurkostprijs bedraagt, gedurende drie jaar – tot voor kort bedroeg die periode één jaar. Verder voorziet Kortrijk ook gevelrenovatiepremies en kunnen ondernemers hun concept komen uittesten in een pand met een handelshuurcontract van korte duur met een sterk verlaagde huurprijs. Eerder dit jaar organiseerde de stad een RetailHunt in samenwerking met Retail Forum Belgium en RetailDetail: dat initiatief leverde al concrete interesse op van retailers als Albert Heijn en Balls & Glory. Hieronder kan je een videoverslag bekijken van dat evenement.
Deze stimulusmaatregelen staan overigens los van het relanceplan dat de stad voorziet om handelaars er weer bovenop te helpen na de lockdown. Winkeliers en ondernemers in de evenementensector krijgen een tegoedbon van 500 euro om te besteden bij één van hun collega’s. Horecaondernemingen krijgen een premie van 1000 euro.