De Metro-groep zou interesse hebben in de oude groentenhal van Charleroi als locatie voor een nieuwe vestiging. Met de komst van een Metro voor professionals zou ook de aantrekkingskracht van de site, thuishaven van 35 concessiehouders, verhogen.
De terreinen opwaarderen
Op de site van de voormalige groothandelmarkt van Charleroi, de “vespéral” in Marcinelle, komt in de toekomst mogelijk een nieuwe winkel van Metro/Makro Cash & Carry. De overheid heeft voor de exploitatie van de terreinen alvast een staatsconcessie toegekend. Als het Duitse moederbedrijf groen licht geeft, zal Makro Cash & Cary Belgium er binnenkort beschikken over een oppervlakte van 3.000 à 5.000 m².
“De nieuwe vestiging zal het Belgische netwerk van de keten versterken en zorgen voor een vijftigtal nieuwe banen,” stelt Philippe Van Cauwenberghe, de schepen van koophandel die in Charleroi het dossier behartigt. De komst van Metro zal ook de site zelf, waar nu reeds een dertigtal concessiehouders aanwezig zijn, heropwaarderen en uiteraard de gemeentekas spijzen: de huur van de terreinen bedraagt 24.000 euro per jaar.
Injectie van 205 millioen euro
Als nieuwe concessiehouder zal de Metro-groep eerst de bodem van het terrein moeten saneren, de voormalige groentenhal neerhalen en het wegennetwerk renoveren na de bouwwerken. Om de deal zo snel mogelijk rond te maken, heeft het stadsbestuur aan de groep alvast een uitstel van twee jaar toegekend om alle nodige vergunningen te verkrijgen.
“De stad verheugt zich op de komst van een Metro/Makrofiliaal,” bevestigt Van Cauwenberghe, al verduidelijkt hij wel dat “Makro België zijn intenties binnen het jaar formeel moet bevestigen”. Begin deze maand suggereerde de website DeRijksteBelgen (op basis van jaarcijfers gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad) nog dat het de Belgische tak van de keten niet voor de wind gaat: het Duitse moederbedrijf heeft tot dusver 205 miljoen euro in zijn Belgische Makro- en Metrowinkels moeten pompen.