Magneet, QR én NFC
De Knokke-Heist Geschenkkaart werd ontworpen in samenwerking met Monizze, één van de erkende uitgevers van elektronische maaltijdcheques. De kaart integreert drie bestaande communicatietechnologieën: de oude vertrouwde magneetstrip, de QR-code en zelfs draadloze technologie NFC (Near Field Communication). De handelaar kan zelf bepalen welk systeem hij gebruikt om de kaart te ontwaarden en het bedrag te innen.
Daarnaast bokste de kuststad samen met TagTagCity ook ‘online stadsbezoeken’ in elkaar op basis van QR-codes en NFC. Her en der in de stad verschijnen QR-stickers die de eigenaar met zijn smartphone kan inscannen. Op het scherm verschijnt dan toeristische info over de specifieke plek, al dan niet aangevuld met commerciële aanbiedingen van handelaars uit de buurt in de vorm van bijvoorbeeld e-coupons of kortingen.
“Kwalitatieve winkelstad”
Met deze commerciële initiatieven wil de chicste badplaats van de Belgische kust haar “aantrekkingskracht als kwalitatieve winkelstad vergroten, zowel op het vlak van de aanwezige creativiteit, verscheidenheid en exclusiviteit als qua onderscheidend vermogen van de diverse individuele handelaars in de kustgemeente”, aldus de toeristische dienst.
Het tegoed op de kaart zal dan ook enkel verzilverd kunnen worden bij de plaatselijke winkeliers, restaurants en hotels. Hoeveel er uiteindelijk mee in het systeem zullen stappen, is evenwel nog niet bekend: “Handelaars die wensen deel te nemen kunnen zich nog altijd melden bij de Diensten voor Toerisme Knokke en Heist”, klinkt het.