Ahold Delhaize-dochter Bol(.com) heeft een Klimaathub gelanceerd, die leveranciers op weg helpt met het reduceren van hun CO2-uitstoot. Samenwerking is immers essentieel om de klimaatdoelstellingen te halen.
Uitstoot rapporteren
Als dochterbedrijf van Ahold Delhaize hoort Bol bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen van het beursgenoteerde moederbedrijf, die zich baseren op de richtlijnen van het Science Based Target initiative (SBTi) om de klimaatopwarming tot anderhalve graad te beperken. Om die ambitie te bereiken is samenwerking in de keten onmisbaar, zegt de retailer.
Concreet vraagt Bol dat leveranciers zich vóór eind 2024 verbinden aan de ‘net zero’-doelstellingen van het SBTi, vervolgens eigen doelen opstellen en die binnen 24 maanden laten valideren. Aan de leveranciers met de hoogste CO2-uitstoot vraagt Bol dat ze hun uitstoot over 2023 nog in 2024 rapporteren. Vanaf 2025 breidt het bedrijf deze vraag stapsgewijs uit naar de overige leveranciers. Al dan niet rapporteren heeft voorlopig geen impact op de zakelijke relatie tussen leveranciers en Bol.
Video’s en tips
“De detailhandel is verantwoordelijk voor een aanzienlijk percentage van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, zoals CO2”, zegt e-commercedirecteur Oscar Hundman. “Om uitstoot te verminderen, moeten we onze krachten bundelen en samen werken aan het tegengaan van klimaatverandering. Aangezien het meten en reduceren van de uitstoot van broeikasgassen voor veel ondernemers een nieuw onderwerp is dat zich snel ontwikkelt, ondersteunen we onze leveranciers daarbij met de Klimaathub.”
Op die zopas gelanceerde Klimaathub van Bol vinden leveranciers instructievideo’s en tips die hen op weg helpen met het berekenen, reduceren en rapporteren van hun CO2-uitstoot.