Klacht bij Riziv en Orde van Geneesheren
“Geachte dokter, uw patiënten vertrouwen op uw deskundigheid. Diezelfde professionele aanpak vinden ze ook bij Pearle Opticiens. We willen u dat graag tonen. Kom eens langs. En als u verwijst naar deze brief krijgt u van ons een bril ter waarde van 1.000 euro“, zo staat te lezen in de brief die Het Nieuwsblad in handen kreeg.
Het initiatief is bij de APOOB, de beroepsvereniging voor opticiens, in het verkeerde keelgat geschoten: “Wat Pearle doet, kan totaal niet door de beugel”, zegt voorzitter Vincent Breugelmans. “Iedereen mag publiciteit maken voor zijn producten. Maar wat zij doen, is artsen gunstig proberen te stemmen, een band met hen op te bouwen door hen een duur geschenk te geven.”
“Zo hopen ze dat die arts zijn patiënten naar hen zal doorsturen als ze een bril nodig hebben. Dat mag niet. Een consument moet altijd in alle vrijheid kunnen kiezen waar hij zijn bril wil kopen.” De beroepsvereniging gaat dan ook klacht indienen bij het Riziv en de Orde van Geneesheren.
Artsen riskeren sanctie
Wat Pearle mogelijk niet (voldoende) besefte, is dat artsen in ons land geen cadeaus mogen aannemen die hun voorschrijfgedrag kunnen beïnvloeden. “Wij raden hen ten zeerste af op dit soort voorstellen in te gaan”, zegt Lieven Wostyn, voorzitter van de Orde van Geneesheren in West-Vlaanderen.
“Tegen Pearle zelf kunnen we niet optreden. Maar als blijkt dat een arts effectief zo’n cadeau aanneemt en daarna vooral naar één bepaald bedrijf of winkel blijkt door te verwijzen, kunnen we een sanctie opleggen. Dat is nog al gebeurd.” Die sanctie kan gaan van een verwittiging over een tijdelijke schorsing tot zelfs een definitieve schrapping als arts.
“Het gaat hier om dingen die gedeeltelijk worden terugbetaald door het Riziv. Dan is het uitgesloten dat je als arts je gedrag laat leiden door commerciële bedrijven die je cadeaus geven”, aldus nog Lieven Wostyn.
Bij Pearle wilde niemand commentaar geven op de brief: “Door de eventuele beursgang van Grandvision (het optiekconcern waartoe Pearle behoort, nvdr.) kunnen we geen commentaar geven”, citeert de krant marketingmanager Ann van de Velde van Pearle.