Meer dan ooit hebben merken en retailers nood aan visie, veerkracht en wendbaarheid. Op zoek naar inspiratie in onzekere coronatijden? Schrijf je nog snel in voor de 100% digitale RetailDetail Summer School!
Toekomstbeeld
De coronacrisis veroorzaakt een breuklijn in het consumentengedrag: de onlinepenetratie boomt, de winkelstraat bloedt, ‘purpose’ wordt een doorslaand verkoopargument. Hoe ga je daar als merk of als retailer mee om? Welke richting kan je uit? Hoe vind je je kracht in de anderhalvemetereconomie? RetailDetail nodigde vijf eminente experts uit om een antwoord te formuleren op de enorme uitdagingen die voor ons liggen. Samen schetsen ze een prikkelend toekomstbeeld.
Vijf experts
Toekomstverkenner Stefaan Vandist neemt ons mee langs trends, innovatiepaden en de creatieve broedplaatsen waar de toekomst al in de stijgers staat. De komende tien jaar wordt technologie de motor van innovatie, zegt de auteur van het nieuwe boek Pretopia, maar ecologie wordt de richting. Hij reikt ook de handvatten aan om innovatieprocessen binnen je bedrijf te faciliteren.
Transformatiemanager Herman Toch van FLRISH helpt retailers om sterker uit de crisis te komen dank zij ‘Scenarioagility’: een combinatie van scenarioplanning en ‘agility’. “Wie alleen scenario’s plant, is te log en loopt vast. Wie alleen wendbaar is zonder visie, wordt stuurloos.” De centrale vraag: welke transitie speelt er zich in jouw markt af en hoe zie je jouw rol?
Marketingexpert Carole Lamarque van Duval Union Innovative Marketing toont hoe digitalisering vandaag geen optie meer is maar een absolute must. De lockdown-maatregelen hebben ervoor gezorgd dat klanten het overgrote deel van hun dag thuis doorbrengen, waardoor ze meer dan ooit online beschikbaar zijn. Wie zijn de helden en verliezers van de anderhalvemetereconomie?
Retailprofessor Cor Molenaar ziet dat het businessmodel van de retail niet meer klopt: het koopgedrag is drastisch gewijzigd, het verdienmodel is stuk, de winkelstraat loopt leeg. Een uitweg ziet hij in nieuwe structuren en een verregaande samenwerking tussen alle actoren – ja, ook tussen concurrenten.
Trendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves legt uit hoe we naar de toekomst kunnen kijken, om van daaruit plannen te maken voor morgen. Corona doet ons allemaal duizelen, maar juist nu is het belangrijk een ‘future mindset’ te ontwikkelen.
Last minute tickets
Op vrijdagochtend 21 augustus van 10u tot 13u dompelen we je onder in het Nieuwe Normaal, helemaal ‘coronaproof’ via een interactieve livestream. Afstand houden is dus geen probleem. Tijdens de sessie kunnen deelnemers live vragen stellen aan sprekers. Wie vrijdag niet vrij is, kan de opname ook op een andere moment bekijken. Laat deze kans niet schieten: klik hier voor meer informatie en bestel snel je last minute tickets.