King Jouet neemt nu ook de zes Zwitserse winkels van Maxi Toys over. Vorige zomer kocht de Franse keten de Belgische en Franse activiteiten van Maxi Toys, wat de formules al groei zou hebben opgeleverd.
Samen 45% lokaal marktaandeel
Na de overname in België en Frankrijk afgelopen zomer, koopt King Jouet nu ook de Zwitserse winkels van Maxi Toys. De keten heeft er in het Franstalige landsgedeelte zes winkels, terwijl King Jouet daar al actief is met negen vestigingen. Ook de 33 medewerkers in Zwitserland worden mee overgenomen. Anders dan in België en Frankrijk, waar de beide namen naast elkaar blijven bestaan, worden de Zwitserse winkels omgebouwd tot King Jouet. De winkels en operationele activiteiten worden vanaf deze maand aangepast, om begin mei onder de nieuwe vlag te heropenen.
“Van bij de basis heb ik onze nieuwe aandeelhouder voorgesteld in Zwitserland naar een volle integratie te gaan”, legt Alain Hellebaut, CEO van Maxi Toys, de beslissing uit. “Alle 15 winkels zijn winstgevend, maar het onderhouden van twee enseignes in deze kleine en specifieke markt vraagt veel energie. Samen zullen wij straks 45% marktaandeel hebben in Franstalig Zwitserland, of 9% marktaandeel in heel Zwitserland. Door de krachten te bundelen hebben we veel meer slagkracht en precisie, uiteraard ook in het kader van de verdere digitalisering.”
De twee merken zullen wel naast elkaar blijven bestaan in Frankrijk en België, “waar dat zinvol is”, voegt Pascale Thery van King Jouet toe: “Hun productaanbod, hun positionering en de typologie van hun klanten zijn niet dezelfde; ze hebben er allebei hun plaats.”
Herstructurering bijna rond
Voor Hellebaut is het ook een van de laatste stappen in de juridische herstructurering van de speelgoedketen. “We kunnen terugblikken op een zeer geslaagde herstructurering met belangrijk jobbehoud; 850 mensen van de 1200 behouden hun job. 126 Maxi Toys-winkels hebben toekomst”, aldus de topman.
De eerste maanden van de samenwerking zijn volgens beide bedrijven vruchtbaar geweest. Maxi Toys boekte van september tot december prestaties die in de lijn lagen met de doelstellingen, terwijl de King Jouet-groep 2020 afsloot af met een omzetstijging van 8% en een stijging van 0,2 procentpunt marktaandeel in Frankrijk.