Inspelen op e-commerce
Kiala beslaat een netwerk van afhaalpunten waar webverkopers hun leveringen kunnen laten afhalen door de consument of waar die zijn retourzendingen kan inleveren. UPS kocht het netwerk in februari 2012 om ermee te kunnen inspelen op de e-commercetrend. Het was toen actief in de Benelux, Frankrijk en Spanje. Sindsdien werden de operaties uitgebreid tot het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Globaal zijn er intussen al meer dan 12.000 afhaalpunten.
De overgang zal geleidelijk gebeuren: in een eerste fase komt er een dubbele naam en zal naast het merk Kiala ook het merk UPS Access Point worden gebruikt. Vermoedelijk in 2016 zal de merknaam Kiala dan vervolgens verdwijnen. In Nederland, Frankrijk en Spanje is de co-branding intussen al gestart: op de Kiala-afhaalpunten werden stickers van UPS aangebracht en op de verpakkingen wordt de slagzin ‘Kiala wordt UPS Access Point’ afgedrukt.
UPS wil diverse nationale netwerken trouwens ook meer laten samenwerken. Sinds eind juni is het voor Belgische, Luxemburgse en Nederlanders retailers en particulieren mogelijk om pakketten tot 15 euro in een Kiala-punt af te leveren om het grensoverschrijdend te laten bezorgen in een afhaalpunt in België, Luxemburg, Nederland, Frankrijk en Spanje.