Het Belgische Kazidomi, gespecialiseerd in de verkoop van biologische producten, haalt het gros van de inkomsten uit Frankrijk. Dat heeft zo zijn gevolgen voor de groeistrategie en de toekomstplannen…
Klemtoon op gezonde producten
Het assortiment van het e-commercebedrijf bestaat uit 3.500 gezonde, duurzame en biologische referenties: cosmetica, voedingssupplementen, schoonmaakproducten. “Het idee is dat de klant alles wat hij in de supermarkt koopt bij ons kan vinden, met uitzondering van verse voeding”, zegt CEO Emna Everard aan LSA. Het moet dan wel gaan om gezonde producten. Het bedrijf doet beroep op experten op het gebied van voeding en dermatologie, om te bepalen of een product uiteindelijk de webshop haalt. “Doorgaans accepteren we geen geraffineerde suikers of bewaarmiddelen”, luidt het.
Ongeveer een jaar na de oprichting introduceerde Kazidomi een abonnementssysteem. De klantenkaart kost 100 euro per jaar en recht geeft op kortingen op het hele gamma. “In tegenstelling tot de klassieke detailhandel, die een marge neemt op elk verkocht product, halen wij onze marges uit de verkoop van abonnementen waarmee we onze logistieke kosten kunnen financieren”, zegt Everard. Het kostte wel de nodige moeite (en heel wat marketingbudget) om de klanten van het systeem te overtuigen.
Intussen heeft Kazidomi al 10.000 abonnees: “80% bevindt zich in Frankrijk, onze grootste markt. Daarna komt België, met ongeveer 10%.” Verder heeft het bedrijf ook klanten in Nederland, Duitsland, Luxemburg en Zwitserland. Het logistieke centrum ligt in Vilvoorde, waar een magazijn van 2000 m² staat.
Everard richtte Kazidomi in 2016 op, samen met Alain Etienne. Het e-commerceplatform stelt intussen 25 mensen tewerk in Frankrijk en België. Voorlopig maakt het nog geen winst: aanvankelijk was het de bedoeling om tegen 2019 winstgevend te zijn, maar momenteel staat groei op de eerste plaats. De omzet evolueerde van 250.000 euro in 2017 naar 4 miljoen euro vorig jaar. Over twee jaar wil het bedrijf rendabel zijn.