De Duitse retailer Kaufland wil de grootste online-marktplaats van Europa worden, en neemt met Frankrijk en Italië twee zwaargewichten in het vizier. Dat is gepland voor eind deze zomer.
Europese regels als concurrentievoordeel
Kaufland is bezig met een e-commerceoffensief en wil dat nu ook doorheen Europa uitrollen. Na eerdere lanceringen in Oostenrijk en Polen richt het concern zijn pijlen nu op Frankrijk en Italië. Met respectievelijk 37 miljoen en 22 miljoen potentiële onlineklanten vergroten deze markten het bereik van Kauflands marktplaats naar eigen zeggen tot bijna 140 miljoen consumenten.
In thuisland Duitsland lokt Kaufland maandelijks tot 32 miljoen bezoekers naar de marktplaats. De snelst groeiende categorieën waren vorig jaar elektronica & computers (+24%) en tuin & doe-het-zelf (+20%). Toch steeg de bruto-omzet (GMV) weliswaar maar met 7,85% in 2024.
Kaufland is onderdeel van de Schwarz-groep, waar ook Lidl toe behoort, en wil zich vooral onderscheiden als “Europees alternatief” voor Amazon en de Chinese e-commerceplatformen. “Uit Europa, voor Europa”, luidt het motto: “Als platform dat zich strikt aan de Europese spelregels houdt, garanderen wij onze klanten veiligheid op het vlak van data en producten.”