De twee Duitse warenhuisketens saneren hun centrale diensten en schrappen ook jobs in de winkels, al sluiten er voorlopig geen filialen. De dochterbedrijven in de Benelux blijven voorlopig buiten schot.
“Niet levensvatbaar”
Na de fusie brengt de warenhuisgroep het merendeel van de centrale diensten onder op het Karstadt-hoofkantoor in Essen. Het gaat dan om het management en om diensten als inkoop, verkoop en marketing. Toch wordt het hoofdkwartier van Kaufhof niet helemaal gesaneerd: de digitale diensten, de food- en restaurantactiviteiten en delen van de boekhouding komen naar of blijven in Keulen. In totaal sneuvelen op de centrale diensten zo’n duizend banen. In de winkels komen daar nog eens 1.600 banen bovenop, en omdat het vaak om deeltijdse jobs gaat, worden daardoor in totaal wel tussen 4.000 en 5.000 mensen getroffen. Toch zouden er geen winkels sluiten.
De sanering is noodzakelijk om de kosten bij Galeria Kaufhof op een competitief niveau te brengen, volgens een verklaring van Karstadt. “In de huidige toestand is Galeria Kaufhof op lange termijn niet levensvatbaar”, zegt Stephan Fanderl, de baas van de joint venture. Het is op dit ogenblik niet geheel duidelijk in welke mate de herstructurering ook de warenhuizen zal treffen van Galeria Inno in België en Hudson’s Bay in Nederland. “Er zijn geen jobs bedreigd’, zegt Inno-woordvoerder Martine Baetslé desgevraagd aan De Tijd. “Galeria Inno is een van de meest rendabele onderdelen van de groep. De herstructurering treft enkel de Duitse activiteiten.”
Beide warenhuisketens fuseerden in 2018. Kaufhof, eigendom van de Canadese groep Hudson’s Bay, was al jaren zwaar verlieslatend. In de fusiegroep heeft Signa Holding, de eigenaar van Karstadt, een symbolisch meerderheidsbelang van 50,01 procent.