Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.
Warenhuizen worden netwerk-marktplaatsen
De Karstadt op Berlijn-Tegel opent in 2019 de deuren en moet de maatstaf voor de warenhuizen van de toekomst worden, vertelde Karstadt-CEO Stephan Fanderl bij de eerstesteenlegging. Het aanbod in de Karstadt-warenhuizen zal in de toekomst verschillen per locatie: de winkels worden meer marktplaatsen, waar online en offline aanbod naadloos in elkaar moeten overlopen.
“Ons winkelmodel gaat er behoorlijk anders uitzien in Berlijn-Tegel, omdat we er de unieke winkelervaring van een netwerk-marktplaats creëren: het productassortiment wordt individueel afgestemd op maat van de locatie, waar het aanbod items op de winkelvloer en online zo dicht mogelijk met elkaar mee groeien”, aldus Fanderl. Dat betekent dat klanten niet alleen het fysieke contact met de producten op de winkelvloer zullen hebben, maar er ook toegang krijgen tot het “hele productuniversum van Karstad en veel van zijn partners” – online dan welteverstaan. Er komen dan ook gratis afhaalpunten in de nieuwe vestiging van zo’n 9.000 m².
“Alles wat we over digitaal hebben geleerd”
“In Berlijn-Tegel brengen we alles wat we al hebben geleerd en geprobeerd in het domein van de digitale wereld samen. Bijzonder is hier dat we de winkel er precies aan kunnen aanpassen”, zegt Fanderl nog.
In oktober opent Karstadt trouwens nog een nieuwe vestiging in het zuiden van Berlijn. Ook dit wordt een zogezegde netwerk-marktplaats van 7.900 m² verkoopoppervlakte, verdeeld over drie verdiepingen, in de Gropius Passagen. Met de twee nieuwe warenhuizen erbij komt de teller voor Karstadt in Berlijn op zeven te staan.