Het winkelcentrum K in Kortrijk bestaat vijftien jaar en trekt ondanks de toenemende leegstand vijf miljoen bezoekers per jaar. Manager Dominique Desmeytere ziet voldoende redenen om de verjaardag te vieren, maar erkent de uitdagingen in een veranderende retailomgeving.
Meer bezoekers ondanks leegstand
Het aantal winkels in het shoppingcenter is in vijftien jaar gedaald van 85 naar 70. Geruchten dat ook Zara, H&M en MediaMarkt vertrekken, ontkracht Desmeytere. Wel verkleint de vestiging van MediaMarkt ten gunste van een extra huurder. De traditionele winkelruimtes staan onder druk door veranderende consumentenvoorkeuren, zegt de manager aan HLN: vandaag trekt K in Kortrijk een jonger en multicultureel publiek aan, dat anders consumeert.
Hoewel de bovenste verdieping van K in Kortrijk grotendeels leeg staat, steeg het aantal bezoekers in 2024 met 10% ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit brengt het bezoekersniveau terug op pre-coronaniveau. Desmeytere dankt dat aan de aantrekkelijkheid van de Kortrijkse binnenstad: de vernieuwing van het winkelwandelgebied, de restauratie van historische sites en de toename van horecazaken dragen bij aan de populariteit van het centrum.
Weg van winkelen
K in Kortrijk lijkt weliswaar structureel te groot te zijn. Het winkelcentrum zoekt daarom naar andere invullingen voor de tweede verdieping. Evenementen en aanvullende diensten, zoals onderwijsfaciliteiten of werkruimtes voor start-ups, kunnen nieuwe bezoekers aantrekken. Zelfs leslokalen voor de hogescholen of universiteit in de stad zijn mogelijk.
Een vergroening van de gevels en de winkelomgeving staat eveneens op de agenda, met een verwachte realisatie in 2026. Daarnaast wordt ingezet op grotere winkelruimtes. Volgens Desmeytere staat de K voor kameleon: het winkelcentrum stelt alles in het werk om zich aan te passen aan een snel veranderende omgeving.