Jumbo en Hema gaan nauw samenwerken in Nederland en België. Daarover hebben beide bedrijven een principeovereenkomst bereikt, die bij Albert Heijn zal aanvoelen als een fikse nederlaag.
Complementair aanbod
Met de samenwerking willen Jumbo en Hema hun marktpositie verder verbeteren. Ze denken dan onder andere aan het versterken van elkaars winkelnetwerk en aan de verkoop van Hema-artikelen in de Jumbo-supermarkten. De deal past in de strategie van Hema-eigenaar Marcel Boekhoorn om van Hema een merk te maken, dat in meerdere winkels kan worden gekocht. Hij sloot eerder al samenwerkingsverbanden met Wehkamp, Franprix en Walmart.
“De samenwerking tussen Jumbo en Hema komt voort uit de gedachte dat het aanbod van beide bedrijven elkaar goed aanvult. Ook een mogelijk co-sponsorschap door Hema van de schaats- en wielerploeg Team Jumbo Visma is onderwerp van de lopende gesprekken”, melden beide partijen in een gezamenlijk persbericht. Die onderhandelingen lopen wel nog: de bedrijven hopen voor het jaareinde meer details te kunnen bekendmaken.
Volgens De Telegraaf is de deal een streep door de rekening van Albert Heijn. De krant verwacht dat tientallen Hema-winkels door de deal van eigenaar zullen veranderen. Hema zit immers met een torenhoge schuldenberg en door winkels te verkopen kan het bedrijf die schulden verder afbouwen. Voor Jumbo is het dan ook een buitenkans om tientallen winkels op A-locaties binnen te halen.