Drie supermarktexperimenten
Voor haar onderzoek liet ze een supermarkt nabouwen in een
testlaboratorium, waarin de standaardverlichting van ketens als
Carrefour, Aldi en Delhaize nagebootst werd. Alles samen werden tijdens twee
experimenten 330 consumenten geobserveerd in die proefwinkel,
terwijl verschillende lichtsettings gecreëerd werden.
Het derde experiment vond plaats in een échte Plus-supermarkt, waar
drie weken lang elke dag een van de negen verschillende lichtsettings
geprogrammeerd werd. Hier ondervroeg Katelijn Quartier 664
klanten.
Geen direct effect op verkoop…
“Met verlichting kan je een specifieke sfeer creëren”, licht de studente alvast een tipje van de sluier. “Het heeft geen direct effect op de verkoop, maar speelt wel een specifieke rol in het langetermijndenken.
Met het interieur van een winkel, en dus ook met de verlichting, kan
een retailer zijn imago verbeteren of scherpstellen. Dat kan
uiteindelijk leiden tot betere klantenbinding.” De klant blijkt
overigens meer plezier te ervaren in een supermarkt die gezellig, warm
en ontspannen aanvoelt, zo blijkt nog uit het doctoraat.
Er lopen aan de UHasselt overigens nog flink wat onderzoeken die
retailers zullen interesseren. Zo staat er nog een doctoraat aan te
komen over de impact en mogelijkheden van geurmarketing in de
retailwereld en is er nog een tweede in voorbereiding over de
strategische impact van retail design, en in het bijzonder de rol van
evolutionair winkelontwerp.