(Publireportage) Europese kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s) verkochten vorig jaar 180 producten per minuut op Amazon[1]. Laten we even stilstaan bij de omvang van dit cijfer: het gaat in totaal om meer dan negentig miljoen producten.
Woonaccessoires, kleding, gezondheidsartikelen, speelgoed… Al deze producten werden verzonden naar kopers die Amazon gebruikten in 200 verschillende landen en gebieden[2]. Meer dan de helft van de Europese kmo’s op Amazon heeft zelfs een internationaal klantenbestand[3].
Adverteren speelde ook een belangrijke rol in deze verkopen. Vorig jaar hadden kleine bedrijven die Amazon Ads gebruikten gemiddeld 25% van hun omzet te danken aan advertenties[4]. Als je je merk op Amazon wilt ontwikkelen om de verkoop te verhogen, kunnen Amazon Ads oplossingen je helpen om je verhaal op het juiste moment aan het juiste publiek te vertellen. Onze doelgroepen werken voor jouw merk.
Waarom kmo’s hun merk moeten ontwikkelen
Een merk is nooit bekend vanaf het moment dat het gelanceerd wordt, noch krijgt het meteen een berg orders. Daarom is merkontwikkeling zo belangrijk. Deze stap kan helpen om je bedrijf, hoe groot of klein ook, te introduceren bij een publiek en ervoor te zorgen dat het vers in het geheugen blijft van potentiële klanten tijdens hun kooptraject.
Je merk ontwikkelen betekent je doelgroep op grote schaal bereiken via een groot aantal promotiekanalen. Maar er komt meer bij kijken dan alleen het profileren van je merk. Om het zo goed mogelijk te ontwikkelen, moet je ook betekenisvolle relaties met je klanten opbouwen door hun winkelervaring te verbeteren, niet te onderbreken.
Je communiceert waarschijnlijk al met je klanten via nieuwsbrieven of berichten op sociale media op belangrijke momenten, zoals wanneer je een nieuw product lanceert of een promotie aankondigt. Deze regelmatige uitwisselingen via verschillende kanalen, waaronder advertenties, kunnen klantenloyaliteit opbouwen: de droom van elke kmo.
Hoe Amazon Ads kunnen helpen je merk te ontwikkelen
Toen Foodspring besloot om zijn merk te ontwikkelen en een nieuw publiek in Europa te bereiken, wendde dit Duitse voedingsbedrijf zich tot Amazon Ads. “Onze producten op Amazon lanceren was een no-brainer voor ons. We willen zijn waar onze klanten zijn en Amazon Ads geeft ons de zichtbaarheid die we nodig hebben om dit te bereiken”, legt Aakriti Malhotra, senior marketplace manager bij foodspring, uit.
Volgens een recente studie[5] hebben reclamecampagnes zeven keer meer impact als hun publiek ontvankelijk is. Het Amazon-publiek raadpleegt Amazon al. Merken zoals foodspring hebben daarom een betere kans om hun interesse te wekken en op een relevantere manier met hen in contact te komen.
Het creëren van een Store is een van de oplossingen die Foodspring heeft geholpen om betekenisvolle relaties met Amazon shoppers op te bouwen en de verkoop te verhogen. De Store is een geweldige plek geworden voor het Foodspring-team om meer inhoud over hun merk te delen: niet alleen productbeschrijvingen, maar ook recepten en andere ideeën om fitnessfans te inspireren.
Waarom inspiratie essentieel is voor merkontwikkeling
Shoppers kijken regelmatig op Amazon om te zien welke producten ze moeten bestellen, wat vooral interessant kan zijn voor kleine merken die nog geen naam hebben gemaakt. In het Verenigd Koninkrijk zegt 44% van de ondervraagde shoppers dat ze online winkels bezoeken om op zoek te gaan naar winkelideeën[6].
Reclame helpt klanten ook om te vinden wat ze willen. In Frankrijk rapporteerden kleine en middelgrote bedrijven een gemiddelde omzetstijging van 110% binnen twintig weken na de lancering van gesponsorde advertenties in hun thuisland[7]. Zet je eerste stappen met Sponsored Products om kopers te helpen je producten te vinden door snel advertenties te maken die op resultatenpagina’s en gerelateerde productpagina’s verschijnen. Vervolgens kun je de ontwikkeling van je merk versnellen met Sponsored Brands.
Zowel Sponsored Products als Sponsored Brands spelen een belangrijke rol in de strategie van Foodspring. Met Gesponsorde Merken ontdekken klanten je merk via creatieve advertenties die prominent op de resultatenpagina’s van Amazon verschijnen. “Amazon [Ads] is niet alleen voor grote verkopers. Met Sponsored Products, Sponsored Brands en Sponsored Display zijn de mogelijkheden om je te helpen groeien eindeloos. Er zijn ongelooflijke tools en inzichten om je te helpen je doelen te bereiken,” zegt Aakriti Malhotra.
Zet je eerste stappen met Amazon Ads
Als je de aanwezigheid van je merk op Amazon wilt versterken, is het eerste wat je moet doen een ruimte creëren die daar helemaal aan is gewijd. Je Store is je online etalage en is gratis te maken. Met Stores kun je een zelfbedieningsbestemming creëren die je merkverhaal vertelt en shoppers een plek biedt om meer te weten te komen over je merk en producten.
Maak je Store zo aantrekkelijk mogelijk met rijke, visueel interessante inhoud, zoals video’s en klikbare afbeeldingen. Ontwerp verschillende subpagina’s in je winkel om je aanbiedingen, seizoensartikelen, nieuwe producten en bestsellers onder de aandacht te brengen.
Stel je nu een prachtige, zorgvuldig ontworpen etalage voor. Zoals je weet, blijft die niet hetzelfde. Het verandert van tijd tot tijd, net als je winkel. Werk je winkel regelmatig bij zodat deze met je producten meegroeit. Dit advies is niet alleen een goed advies: het kan je ook helpen concrete resultaten te behalen. Winkels die in de afgelopen 90 dagen zijn bijgewerkt, hebben gemiddeld 11% meer terugkerende bezoekers en 13% meer toegeschreven verkopen per bezoeker[8].
Wil je dat je etalage meer buzz genereert? Amazon Ads oplossingen, zoals Sponsored Products en Sponsored Brands, kunnen helpen. Kleine bedrijven kregen gemiddeld 18% meer klanten na acht weken Amazon Ads te hebben gebruikt[9]. Waarom zet je niet je eerste stappen met Amazon Ads en probeer je de producten zelf uit?
Bezoek het Amazon Ads centrum voor kmo’s voor meer informatie over onze advertentieoplossingen.
[1] Kleine en middelgrote ondernemingen die producten verkopen op Amazon en gevestigd zijn in Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Amazons Europese kleine en middelgrote ondernemingen impactrapport, 2023
[2] Amazons Europese kleine en middelgrote ondernemingen impactrapport, 2022
[3] Amazons Europese kleine en middelgrote ondernemingen impactrapport, 2022
[4] Interne Amazon-gegevens, Britse adverteerders die Amazon Ads gebruiken, inclusief Sponsored Products, Sponsored Brands en/of Sponsored Display, met advertentie-uitgaven van minder dan $ 1.000.000, januari tot december 2022. Resultaten zijn gebaseerd op waarnemingen uit het verleden en zijn niet indicatief voor toekomstige prestaties.
[5] Kantar Media Reacties onderzoek, wereldwijd, 2022
[6] Inspiratiebronnen voor nieuwe producten, Global Consumer Survey 2022, Statista, Verenigd Koninkrijk, 2022
[7] Interne gegevens Amazon, Verenigd Koninkrijk, februari 2020 tot februari 2023. MKB’s zijn nationale verkopers waarvan de maximale Amazon-advertentie-uitgaven, over 12 opeenvolgende maanden, minder dan $ 150.000 bedroegen in de afgelopen 24 maanden. Meegedeelde MKB-bedrijven maakten actief gebruik van Gesponsorde Advertenties gedurende ten minste 10 weken tijdens de onderzoeksperiode. Resultaten zijn gebaseerd op waarnemingen uit het verleden en zijn niet indicatief voor toekomstige resultaten.
[8] Interne gegevens Amazon, wereldwijd, 30 april 2022. Resultaten kunnen variëren. Amazon Ads garandeert geen vergelijkbare resultaten voor adverteerders op andere marktplaatsen.
[9]Interne gegevens Amazon, Britse adverteerders die Amazon Ads gebruiken, inclusief Sponsored Products, Sponsored Brands en/of Sponsored Display, januari tot december 2022. Geaggregeerde gemiddelde resultaten zijn gebaseerd op waarnemingen uit het verleden en zijn niet indicatief voor toekomstige prestaties.