JD.com presteerde in het eerste kwartaal beter dan verwacht, gestuwd door een sterke binnenlandse vraag. Diensten zoals logistiek worden intussen steeds belangrijker voor de Chinese e-commercereus.
Nieuwe partners
In de eerste drie maanden van het jaar realiseerde JD.com een omzetstijging van 39% tot 203,2 miljard yuan (25,7 miljard euro). Daarmee overtrof het bedrijf de gemiddelde raming van analisten met omgerekend 1,4 miljard euro. Ook de winst kwam hoger uit dan verwacht, meldt Reuters.
Het in Peking gevestigde e-commercebedrijf sloot in het voorbije kwartaal nieuwe samenwerkingsovereenkomsten met diverse (luxe)merken, waaronder schoenen- en laarzenmerk John Lobb (Hermès Group), Starbucks en Decathlon. Voor sommige merken houden de deals ook samenwerking op logistiek gebied in: zo opteerde het Italiaanse Marni voor een op maat gemaakte onestopoplossing die marketing, technologie en logistiek omvat. Met deze dienst kunnen klanten rechtstreeks kopen bij Marni, terwijl de producten worden geleverd door JD Logistics.
500 miljoen actieve gebruikers
“Sinds onze oprichting heeft JD.com zich onderscheiden door zijn focus op zijn klanten en we er trots op dat vandaag 500 miljoen actieve gebruikers vertrouwen op onze brede selectie van kwaliteitsproducten en uitmuntende klantenservice. JD.com is ook steeds meer de voorkeurspartner voor miljoenen bedrijven die profiteren van onze geavanceerde logistieke infrastructuur om de kosten te verlagen en de operationele efficiëntie te verhogen”, aldus CEO Richard Liu.
Eind vorige maand raakte bekend dat de Chinese retailer een kantoor en distributiecentrum opent in het Nederlandse Venray. Van daaruit wil het bedrijf de Europese markt veroveren.