JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.
Franchiseconcept
Duizend bakstenen winkels in minder dan één jaar tijd lanceren zou op zich al een flinke prestatie geweest zijn, maar JD.com wil nog beter doen: de internetgigant hoopt tegen het einde van 2019 een duizendtal supermarkten per dag te openen. De winkels zullen vrijwel allemaal als franchises opgezet worden, gerund door onafhankelijke investeerders overal te lande.
Het format blijkt nu al op veel bijval te kunnen rekenen, vooral van Chinese arbeidsmigranten die willen terugkeren naar hun geboortedorp op het platteland, zei CEO Liu Qiangdong vorige week tijdens een congres in Chongqing. “We krijgen elke dag 50.000 kandidaturen van mensen die graag dichter bij huis willen werken voor een behoorlijk loon.” Wie een JD.com-supermarkt runt, kan rekenen op een salaris van meer dan 8.000 yuan (iets meer dan 1.000 euro) per maand en aan minder kapitaalkrachtige kandidaat-uitbaters keert Jingdong Finance desgewenst leningen uit.
Supermarkt-‘blitzkrieg’
De eerste 1111 winkels zijn sinds november vorig jaar operationeel, maar daar komen er sedert vorige maand elke week een duizendtal bij. Tegen het jaareinde zouden evenveel winkels op één dag de deuren moeten openen om de plannen van JD.com waar te maken: het bedrijf wil binnen vijf jaar een miljoen supermarkten open hebben, de helft in landelijke regio’s.
De bliksemsnelheid die JD.com aan de dag legt bij het openen van winkels in het land kan ook bekeken worden als een tegenoffensief: concurrent Alibaba, die sinds 2015 miljaren investeert in fysieke retail, heeft aangekondigd tweeduizend online-to-offline kruidenierszaken te willen toevoegen aan zijn bestaande Hema Xiansheng-winkelketen binnen de komende drie tot vijf jaar. De ‘blitzkrieg’ om het monopolie op supermarkten tussen de twee e-commercegiganten is ver van over, want JD.com kondigde twee maand geleden nog aan een kassaloze winkelketen te willen oprichten in China, die het zou runnen naast de hoogtechnologische 7Fresh-supermarktketen die het bedrijf eind vorig jaar lanceerde.
Voor wie gefascineerd is door de opmerkelijke veranderingen die de Chinese online en offline retailwereld vandaag kenmerken: RetailDetail plant een RetailHunt-expeditie naar China tussen 14 en 19 oktober 2018, met een tour rond de steden Shanghai, Hangzhou en Shenzhen (inclusief een bezoek aan onder andere JD.com en rivaal Alibaba).