De Chinese e-commercereus JD.com zag zijn omzet in 2019 opnieuw fors toenemen en door de kosten beter onder controle te houden, kon het bedrijf ook opnieuw aanknopen met winst.
Diensten worden belangrijker
JD.com boekte afgelopen jaar een omzet van 576,9 miljard yuan (74,4 miljard euro), een toename met 24,9% ten opzichte van het jaar voordien. De retailomzet nam toe met 22,7% en bedroeg 510,7 miljard yuan (66 miljard euro). De opbrengsten uit diensten (onder meer inkomsten uit advertenties, de marktplaats en logistieke dienstverlening aan derden) stegen met 44,1% tot 66,2 miljard yuan (zowat 8,5 miljard euro).
Het operationeel resultaat bedroeg 9,0 miljard yuan (1,1 miljard euro). In 2018 moest het bedrijf nog een verlies slikken van 2,6 miljard yuan (350 miljoen euro). JD.com slaagde er onder andere beter in om de kosten onder controle te houden: de afhandelingskosten (inkoop, magazijnen, klantendienst) daalden relatief gezien met een half procentpunt tot 6,4% van de omzet. Verder realiseerde de vastgoedtak van het bedrijf, JD Property, een meerwaarde van 3,88 miljard yuan (500 miljoen euro) bij de verkoop van diverse eigendommen.
Vooruitzichten
Voor het eerste kwartaal van 2020 rekent JD.com op een omzetgroei van minstens 10%. Die prognose is gebaseerd op de huidige situatie, laat het bedrijf nog weten, en kan – gezien de onzekerheden omtrent de ontwikkeling van het coronavirus – nog aangepast worden.