Vijf bekende retailers zetten samen hun schouders onder het online shopplatform Trooper. Ze hopen op die manier in volle coronacrisis twee vliegen in één klap te slaan: financiële steun verlenen aan het verenigingsleven én meer klanten lokken naar hun webshop.
Corona is streep door de rekening
Brantano, ICI Paris XL, JBC, Torfs en ZEB verenigen de krachten en lanceren samen de actie “shop in je kot”: ze roepen daarbij consumenten op om hun onlineaankopen te doen via het shopplatform Trooper. Hoe meer mensen dat doen, hoe meer financiële steun dat oplevert voor het verenigingsleven, want de aangesloten verenigingen krijgen een commissie op de aankopen die verlopen via hun pagina op het platform.
“Het verenigingsleven is zo’n beetje de maïzena van Vlaanderen”, zegt medeoprichtster Elisabet Lamote: “Verenigingen verbinden mensen. Maar vandaag worden ze hard geraakt door de corona-quarantaine. Vooral in de lente organiseren ze veel fondsenwervingsactiviteiten en die vallen nu weg. Dat heeft een grote impact op hun werking: volgens een studie van de Koning Boudewijnstichting kan 75% van de verenigingen geen zes maand overleven zonder inkomsten. Wij willen de vele hard werkende vrijwilligers helpen om extra centen in clubkas te krijgen. Door consumenten aan te moedigen om hun online aankopen te doen via Trooper.be, kunnen ze een percentje bijverdienen.”
Maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen
Hoe het concreet werkt? Op het Trooper-platform heeft elke vereniging een eigen pagina. Daarop staan momenteel al een 400-tal webshops, die een percentage afstaan van de omzet die ze via Trooper realiseren: doorgaans tussen de 2 en 5%, dat kiezen ze zelf. Het is een voorbeeld van affiliate marketing: een cookie onthoudt voor welke vereniging je aankoopt. “Die kleine beetjes maken samen een groot geheel”, aldus Lamote. “We hebben in totaal al anderhalf miljoen euro ingezameld. Vandaag zijn ongeveer 6000 van de zowat 100.000 verenigingen in Vlaanderen al aanwezig op het platform.”
Aansluiten is gratis voor de vereniging. Wel houdt Trooper de eerste 75 euro commissie in als opstartkost. Van alle commissie-inkomsten gaat 75% naar verenigingen en 25% naar Trooper, om de werkingskosten de dekken. “Ik ben zelf lang bij de KSA geweest en ik ben lid van een tennisclub”, getuigt Wouter Torfs van Schoenen Torfs. “Ik weet dus heel goed hoe verenigingen voor hun inkomsten afhangen van quizzen en spaghettiavonden, en die activiteiten vallen nu weg. Wij willen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen. Voor Torfs is dat logisch. We slaan twee vliegen in één klap: we willen onze webshop promoten in deze moeilijke tijden, en tegelijk het verenigingsleven een hart onder de riem steken.”
Gesteund door Belgische bedrijven
Ook topman Bart Claes van JBC is overtuigd: “We zijn een familiebedrijf dat leeft met families, voor families. We vinden het belangrijk dat al die verenigingen die zulke mooie dingen doen, hun werking kunnen verderzetten. Ze zijn vitaal voor ons sociaal weefsel. Wij willen ons steentje bijdragen door een deeltje van onze online omzet af te staan.”
Brantano werkt al jaren samen met Trooper. “Dit initiatief past bij de identiteit van ons merk: Brantano is er voor iedereen”, zegt Anja Maes. “We willen iets teruggeven aan de maatschappij. We steunden al vaker lokale goede doelen, via Trooper zijn we in staat om veel verschillende verenigingen te steunen.”
“Dit is een schitterend initiatief op een schitterend moment”, vindt ook Luc Van Mol van ZEB: “Ik heb vier dochters, ik ken het verenigingsleven goed. Dit is het moment om meer ruchtbaarheid te geven aan Trooper. Belangrijk is ook dat het maatschappelijk draagvlak voor verenigingen wordt gesteund door Belgische bedrijven.”
Trooper werd opgericht door Elisabet Lamote, Klaas Olbrechts en Jan Dejonghe, en werd bij de opstart ondersteund door Start it @KBC. Twee jaar geleden zette ook Studio 100 mee de schouders onder dit project.