Zonet werd op het RetailDetail Omnichannel Congress de bpost Omnichannel Award 2018 uitgereikt. De winnaar was JBC, dat door de aanwezigen werd verkozen boven ZEB en Sissy-Boy.
Spannende eindronde
Het was voor de jury niet makkelijk om een shortlist van drie genomineerden te distilleren uit een flinke longlist, en de juryleden hadden eerder voor alle drie de overgebleven bedrijven mooie woorden over. Zo onderscheidt JBC zich volgens de jury niet alleen met een knappe nieuwe mobielvriendelijke webshop die personalisatiemogelijkheden biedt, maar vooral met een geslaagde integratie van alle back-endsystemen om de klanten een op-en-top omnichannel-aankoopervaring te kunnen bieden, van mobiel en desktop naar winkel en kiosk.
Lifestyleretailer Sissy-Boy loofde de jury dan weer omdat voor hen de winkels geen verkooppunten zijn, maar inspirerende ‘points of connection’ waarbij online verschillend wordt ingezet naargelang de categorie – voor bankstellen bijvoorbeeld is het online aandeel al 60% en de recent gelanceerde app haalde in geen tijd 50.000 downloads. ZEB zegt dan weer weinig heil te zien in pure e-commerce, maar omnichannel te beschouwen als een dienst voor klanten die voortdurend schakelen tussen online oriënteren en bestellen of offline kopen, aankopen thuis laten leveren, op kantoor of in één van de sterk gedigitaliseerde winkels
Uiteindelijk was het echter JBC dat de meeste aanwezigen op het RetailDetail Omnichannel Congress in Utopolis Mechelen kon overtuigen.