(Publireportage) De regio Azië-Stille Oceaan is de grootste maar ook de meest diverse retailmarkt ter wereld, met een aanzienlijke bevolking en een groeiende welvaart. Wie die boeiende ontwikkelingen wil ervaren, komt in juni naar de eerste editie van Retail’s Big Show APAC in Singapore.
Hoge verwachtingen
Voor het eerst in meer dan honderd jaar zal de belangrijkste retailvakbeurs ter wereld, de gereputeerde ‘Big Show’ van de Amerikaanse National Retail Federation (NRF), plaatsvinden buiten de VS: de show komt naar Singapore van 11 tot 13 juni. RetailDetail sprak met directeur Ryf Quail die het project leidt voor Comexposium, de beursorganisator die we in Europa onder andere kennen van de Paris Retail Week.
“We werden al voor Covid gecontacteerd door de NRF om na te denken over een globalisering van het event. Nu kan het eindelijk plaatsvinden,” vertelt hij. De verwachtingen liggen hoog: “Dit is een grote en opwindende stap. Ik heb de afgelopen tijd zowat de who’s who van de regio Azië-Stille Oceaan ontmoet. Die retailleiders waren gul met hun tijd en enthousiasme.”
Waarom Singapore? “Asia Pacific is de grootste retailmarkt in de wereld. 55 tot 60% van de e-commerce shoppers bevindt zich hier. Singapore leek ons de beste poort naar de lokale retailgemeenschap. De stadsstaat heeft alle faciliteiten, is een belangrijke en centraal gelegen transporthub die goed bereikbaar is. Wereldspelers die naar Zuidoost-Azië komen, vestigen zich vaak in Singapore.”
Grote verschillen
De regio is echter niet alleen de grootste, maar ook de meest diverse retailmarkt. E-commerce is er dominant, maar de uitdagingen in elke markt verschillen. Noord-Azië verschilt volledig van Zuid-Oost Azië. Er zijn in elke markt andere uitdagingen op het vlak van wetgeving, technologie, betaaloplossingen… “In Indonesië en Maleisië zie je dat het gebruik van digitale wallets sterk is ingeburgerd. Men gebruikt er niet zoveel kredietkaarten. Terwijl in Australië, Japan of Singapore kredietkaarten meer gebruikt worden. China loopt voorop met ‘live shopping’ bijvoorbeeld.”
Kijk ook naar de verschillen in geografie: “In Singapore vind je 5,5 miljoen mensen op een kleine oppervlakte, dus de laatste mijl is er makkelijk. Australië heeft dan weer een kleine bevolking in een heel groot land. Dan wordt het duur om producten tot bij de mensen te krijgen. Ook op eilandenarchipels als de Filippijnen of Indonesië is dat heel moeilijk. Daar werkt het via de lokale retailers.”
Explosie van welvaart
Algemeen zien we een explosie van welvaart in de regio, met een grote bevolking: Maleisië heeft meer dan 33 miljoen inwoners, Indonesië is met 280 miljoen mensen zelfs het vierde bevolkte land ter wereld. Dat creëert ongeziene opportuniteiten. “We zagen hier de gemiddelde bestedingen in e-commerce snel stijgen. Online shoppen is van een nieuwigheid geëvolueerd naar routine.”
Maar hier en daar komt de bevolkingsevolutie met specifieke uitdagingen: “Japan gaat z’n bevolking tegen 2070 met 40 miljoen zien dalen. Daarom kijken Japanse retailers naar nieuwe markten voor groei. Ook in China en Zuid-Korea krimpt de bevolking.”
De zes naties in Zuid-Oost Azië – Indonesië, Filippijnen, Thailand, Maleisië, Singapore en Vietnam – produceren voor de hele wereld. Dat brengt grote uitdagingen met zich mee voor de toeleveringsketen. Deze bedrijven zetten nu ook sterker in op ethische en duurzame praktijken, onder impuls van de hoge Europese standaarden.
Welke retailers moeten we hier ontdekken? Er zijn de grote marktplaatsen, zoals Zalora bijvoorbeeld, het leidende online modeplatform in Azië. Of Lazada, de leidende marktplaats op de Filippijnen. Merken als Love, Bonito, Charles & Keith, of Jim Thompson, bekend van de zijden dassen, hebben de ambitie om luxemerken voor heel Azië te worden. “Dat zijn fascinerende ontwikkelingen.” Op het congres tijdens de vakbeurs spreken toplui van onder andere Jim Thompson, Uniqlo, Central Group, Fairprice Group of het Australische Wesfarmers.
Mensen ontmoeten
“Meer en meer bedrijven realiseren zich de opportuniteiten in deze Aziatische regio. In dit deel van de wereld gaan we grote sprongen voorwaarts zien. De markt zal volwassen worden”, weet Ryf Quail. En dan is het belangrijk om persoonlijke contacten te leggen. “Als je vanuit Europa komt om je te vestigen in Zuid-Oost Azië, dan doe je dat via partnerships. En om partnerships te bouwen, moet je mensen ontmoeten. Beurzen als deze draaien echt om mensen: om geweldige retailers en managers die samenkomen.”
“Wat ik zo boeiend vind is dat we binnen drie jaar of misschien wel eerder, de eerste resultaten gaan zien van de ontmoetingen op dit event. Dat is voor ons de reden om ’s ochtends uit bed te komen en te doen wat we doen. Als die samenwerkingen tot bloei komen – en ik ben er zeker van dat dit het geval zal zijn – dan wordt dat zeer vervullend worden voor mij en het team. Magic happens when you put good people together.”