De grote platformen worden steeds machtiger en kunnen ook de Nederlandse (en de Belgische) online retail naar zich toetrekken. Non-foodretail staat daarom aan de vooravond van een nieuwe strijd, schrijft ING in een nieuw rapport.
Openheid retailmarkt komt in het gedrang
In sommige markten (denk aan China en de Verenigde Staten, maar ook Duitsland) wordt de markt voor online non-foodretail al gedomineerd door grote onlinemarktplaatsen als Amazon, Alibaba of Zalando. In Nederland is die markt op dit moment nog vrij gefragmenteerd en open, maar daar dreigt echter verandering in te komen, concludeert het Economisch Bureau van ING in een nieuw rapport.
“Nederland staat aan de vooravond van een nieuwe strijd in online retail, nu internationale platformen ons land naderen. Tegelijkertijd, zo blijkt uit ons onderzoek, staan Nederlandse consumenten ervoor open zich aan grote platformen te binden. In 2025 zullen een à twee platformen online non-foodretail in Nederland domineren”, zegt retailspecialist Dirk Mulder.
Dominante speler met 30 à 40% marktaandeel
Van 25% in 2018 groeit het aandeel van online in de Nederlandse non-foodretail naar verwachting naar 35% in 2025. Niet iedereen zal echter van die groei kunnen genieten: consumenten blijken steeds meer bereid om zich aan één vaste aanbieder te binden, en dus verwacht ING dat in 2025 een à twee platformen de markt zullen domineren. Zij zullen goed zijn voor liefst 30 tot 40% marktaandeel.
Consumenten houden immers steeds meer van online shoppen – meer dan de helft van duizend bevraagden vindt dat online winkelen de afgelopen drie jaar aantrekkelijker is geworden – en appreciëren het gemak, de concurrentiële prijzen en het grote assortiment van online aanbieders. Daaruit volgt dan ook dat ze zich loyaal opstellen en graag hun hele winkelmandje vullen bij één aanbieder die een breed assortiment heeft. Liefst 55% kiest voor een vaste vertrouwde webshop en 40% zou bereid zijn om alle non-foodaankopen in eenzelfde shop te doen.
Consument wordt sterk afhankelijk
Die trend, die ING Economisch ‘platformisering’ noemt, heeft zowel voor- als nadelen volgens het rapport: “Platformen kunnen bijdragen aan efficiency in de sterk gefragmenteerde Nederlandse retailsector. Zij helpen vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen en bundelen logistieke stromen. Er zijn echter ook nadelen. Lokale retailers kunnen sterk onder druk komen te staan als ze zich niet voldoende onderscheiden via hun winkelformule en/of hun producten. Platformen maken de markt volledig transparant.”
Het gemak van een ‘one-stop-shop’ is bovendien een mogelijke valkuil: “Consumenten worden ontzorgd. Het platform gidst hen door het aanbod. Platformen kunnen echter met de data die dit oplevert hun positie verder uitbreiden. Op termijn kunnen alternatieve aanbieders buiten beeld raken en wordt de consument sterk afhankelijk van het platform.”
Hoewel het onderzoek van ING enkel de Nederlandse markt behandelt, kunnen de conclusies ook worden vertaald naar andere markten waar online retail nog gefragmenteerd is, zoals België. Hoe Belgische en internationale retailers het dan toch aanpakken om relevant te blijven en hun plaats op de markt veilig te stellen? Je hoort het ook op het RetailDetail Omnichannel Congress op 31 januari. Klik hier voor meer informatie en voor de laatste tickets.