Bezorgdheid om de inflatie doet Amerikaanse consumenten opteren voor goedkopere producten en kleinere hoeveelheden. Discounter Walmart weet in die moeilijke context meer begoede klanten aan te trekken.
Hogere inkomens
Amerikaanse consumenten letten steeds meer op de kleintjes, ziet Walmart. Shoppers opteren voor kleinere verpakkingen en kopen producten als tonijn en bonen in blik in plaats van fijne vleeswaren en rundvlees, verklaart financieel directeur John David Rainey aan CNBC. Ze kiezen ook vaker voor betaling met kredietkaarten in plaats van de gewone betaalkaart.
Consumenten worden immers afgeschrikt door de hogere prijzen voor energie, voeding en wonen. Maar dat is voor een gereputeerde discounter als Walmart niet noodzakelijk slecht nieuws: de retailer trekt nieuwe klanten aan uit hogere inkomensgroepen, en wint daardoor marktaandeel. Het bedrijf komt dan ook met beter dan verwachte kwartaalcijfers.
Beperkte winstdaling
De Amerikaanse Walmart-winkels zagen de vergelijkbare omzet in het tweede kwartaal stijgen met 6,5%. Sam’s Club ging er zelfs met 9,5% op vooruit en had nooit méér leden. E-commerce groeide met 12%. Wel daalde de operationele winst met 6,8%: een gevolg van prijskortingen, een lagere vraag naar producten met hoge marges (zoals elektronica en kledij) en hogere loonkosten.
Al bij al zijn de kwartaalresultaten volgens analisten eerder geruststellend, na de schokkende winstwaarschuwing van vorige maand die negatief afstraalde op zowat de hele retailsector. Walmart verwacht nu voor het hele jaar een winstdaling met 9 tot 11%, iets beter dan de eerder vooropgestelde 11 tot 13%.