Ikea heeft Londen een eigen winkelcentrum geopend. Het is het startschot van een reeks eigen winkelcentra onder de naam Livat. Eigen aan de winkelcentra: ze zijn klein en stedelijk.
Derde van de oppervlakte
Twee jaar geleden al kocht Ikea King’s Mall in Hammersmith, het westen van Londen. Het was één van de vele mistroostige en verwaarloosde mini-winkelcentra in de winkelstraten van het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten. Meer dan een kwart van de winkels stond er leeg. Toch gooide Ikea er 170 miljoen pond tegenaan, om er een reusachtig experiment te beginnen.
Het resultaat is vanaf vandaag te bezichtigen: de woonwarenhuisgroep heeft er Livat van gemaakt, zijn eerste binnenstedelijke winkelcentrum in het Westen. Het idee komt uit China overgewaaid, waar Ikea al langer eigen winkelcentra opereert onder die naam. Met een oppervlakte van 37.000 m² is het pand drie keer kleiner dan een gemiddelde Ikea. Het is ook de eerste keer dat de Zweden niet voor nieuwbouw kiezen.
Vandaag heropent het winkelcentrum, en het is meteen volledig verhuurd: er is niet alleen de eerste Britse stadswinkel van Ikea, maar ook Lidl, een spullenbibliotheek en pop-upruimte Sook (te huur per uur) vinden er onderdak. De typische Zweedse gehaktballetjes en hotdogs hebben er bovendien een eigen plek: in de markthal is een ‘Swedish Deli’, naast twee andere cafés en verschillende foodpop-ups. Er is zelfs een aangelegde buitenruimte voor de bewoners van de appartementen boven het winkelcentrum.
Leegstaande winkelcentra gezocht
“Dit is de eerste stap op onze reis om meer locaties in stadscentra te ontwikkelen”, zegt algemeen directeur Cindy Andersen van Ikea-vastgoedtak Ingka Centres aan The Guardian. De volgende stappen zijn al concreet: volgend najaar herrijst de voormalige Topshop-winkel in de Londense Oxford Street als een Ikea, terwijl ook in San Francisco en Toronto binnenkort Livat-winkelcentra verschijnen in leegstaande ‘malls’.
Ingka is bovendien actief op zoek naar meer stedelijke locaties om te herontwikkelen, zowel in Noord-Amerika als Europa. Nu mensen anders beginnen te shoppen – liefst 44% van de Britse verkoop bij Ikea gebeurde vorig jaar online – zoekt de Zweedse meubelgigant naar meer manieren om dichterbij de consument te komen.
“We moeten wendbaar zijn”, zegt Peter Jelkeby, hoofd van Ikea’s Britse retailactiviteiten: “Ik ben optimistisch over fysieke winkels, maar het moet in harmonie zijn met digitale verkoop.” De Livat-winkelcentra moeten daarom vooral een thuishaven voor de lokale, stedelijke consument bieden. Zo zal in San Francisco ook ruimte zijn voor co-working en start-ups, weet BusinessAM.