De Zweedse meubelreus Ikea heeft een minderheidsbelang genomen in Optoro, een Amerikaanse start-up die software ontwikkelt om retouren efficiënter te laten verlopen. De investering past in de doelstelling van de woonwinkelgigant om tegen 2030 een circulaire onderneming te zijn.
Retouren stroomlijnen
De technologie van Optoro zal in eerste instantie geïmplementeerd worden in tien distributiecentra, vijftig winkels en de klantendienst van Ikea in de Verenigde Staten. Mogelijk wordt de samenwerking in de toekomst nog uitgebreid. Het platform stroomlijnt de retourstroom en verbetert de klantervaring.
“We hebben de missie om tegen 2030 een circulair bedrijf te worden en we hebben partners zoals Optoro nodig die ons kunnen helpen onze doelen te bereiken”, zei Javier Quiñones, directeur duurzaamheid van Ikea Retail US. Het platform van Optoro zou het mogelijk maken om veel afval en verspilling uit de omgekeerde toeleveringsketen te elimineren en de CO2-uitstoot te verminderen, door via data-analyse en machineleren retailers te helpen bij het efficiënt beheren en doorverkopen van geretourneerde voorraad.
Retourzendingen vormen een steeds grotere uitdaging voor retailers: ze zijn niet alleen kostelijk, maar veroorzaken ook logistieke problemen en hebben een grote impact op het milieu. De National Retail Federation berekende dat er alleen al in de Verenigde Staten jaarlijks voor 400 miljard dollar (360 miljard euro) aan goederen wordt teruggestuurd. Veel geretourneerde producten komen bovendien op stortplaatsen terecht of worden vernietigd.