Focus op Afrika
Belgian Sky Shops gaat de internationale toer op, bevestigde CEO Nicolas Van Brandt in een gesprek met zakenkranten De Tijd/L’Echo. Het onderdeel van de Frère-holding NPM werd daarvoor zelfs herdoopt tot International Duty Free (IDF): “Gezien onze internationaliseringsplannen dekte de voormalige naam de lading niet meer. We willen in het buitenland én buiten de luchthavens actief worden”, zegt hij.
Daarbij ligt de nadruk op Afrika, waar het bedrijf het contract in de wacht sleepte voor de taksvrije zone bij de Verenigde Naties in Nairobi (Kenia): “Nairobi is het grootste hoofdkwartier van de VN na New York en Genève”, zegt Van Brandt. Hij is ervan overtuigd dat de VN een belangrijke klant kunnen worden: “Ze hebben andere hoofdkwartieren op het Afrikaanse continent. Bovendien zijn er overal waar blauwhelmen aanwezig zijn, ook taksvrije winkels.”
‘The Belgian Chocolate House’ wereldwijd uitrollen
Met 368 werknemers op de luchthavens van Brussel en Charleroi realiseerde Belgian Sky Shops vorig jaar een omzet van 175 miljoen euro, 8% meer dan een jaar eerder. Circa 30 miljoen euro daarvan is afkomstig van de drie chocoladewinkels die de groep runt in Brussel-Zuid (sinds begin 2014) en op Brussels Airport. Onder de vlag ‘The Belgian Chocolate House‘ verkoopt het bedrijf er chocolade en pralines van Belgische topmerken als Godiva, Neuhaus en Corné Port-Royal.
“We willen dat model exporteren naar stedelijke centra in Oceanië, Azië, de Verenigde Staten en het Midden-Oosten”, zegt Van Brandt. Binnen de twee jaar moeten de eerste winkels open zijn in Azië en meer dan tien in de Verenigde Staten. IDF wil daarvoor ook samenwerken met grotere spelers uit de ‘duty free’-sector op luchthavens waar de groep zelf niet actief is.