IBM heeft naar aanleiding van het Autosalon in Brussel een onderzoek uitgevoerd bij 16.000 mensen rond de evolutie van de auto in de komende tien jaar. Daaruit blijkt dat heel wat consumenten denken aan alternatieve vormen van autobezit.
Online verkoop geen taboe
Meer dan 42 procent van de ondervraagden zegt dat ze het geen noodzaak meer vinden om een auto volledig zelf te bezitten. Vooral consumenten die hun wagen niet intensief gebruiken, zien dit als een optie. Daarbij denkt 39 procent aan autodelen, 36 procent aan carpooling en 24 procent aan mede-eigendom.
Ook de online verkoop van auto’s lijkt in de lift te zitten. 67 procent zegt nog steeds dat ze het belangrijk vinden om een auto bij een erkend dealer te kopen, maar steeds meer consumenten overwegen om hun auto online te kopen. Dat kan zowel bij erkende verkopers (46 procent) als bij online brokers (38 procent).
Zowel consumenten als autofabrikanten spreken zich positief uit over manieren om de klant zo vroeg mogelijk te betrekken bij het ontwerp van producten, om de rijervaring zo persoonlijk mogelijk te maken. Zo kan er gebruik gemaakt worden van crowdsourcing, designgames en -wedstrijden, of het gebruik van persoonlijke data om voertuigen aan te passen aan specifieke behoeften. 37 procent van de ondervraagden zegt geen problemen te hebben met het gebruik van persoonlijke data tijdens het ontwerpen van nieuwe voertuigen.