In het derde kwartaal van 2017 heeft het Canadese Hudson’s Bay opnieuw fors verlies geleden. Het moederbedrijf van onder meer Saks OFF 5th zag daarnaast ook de omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder.
Orkanen
De totale omzet van Hudson’s Bay kwam in het derde kwartaal uit op 3,16 miljard Canadese dollar (2,1 miljard euro): een daling van 4,2% ten opzichte van 2016, toen er 3,3 miljard dollar werd opgehaald. Op vergelijkbare basis was er sprake van een omzetdaling van 3,2%.
Hudson’s Bay wees voor de slechte vergelijkbare omzet naar de naweeën van orkanen in Texas, Florida en Puerto Rico, en daarnaast kreeg het ook gewoon minder klanten over de vloer en voerde het meer promoties.
Marge opdrijven
Ook de winstcijfers kregen opnieuw een ferme tik: in 2017 steeg het nettoverlies zo van 125 miljoen dollar naar 243 miljoen dollar (160 miljoen euro). Het is ondertussen al het zevende kwartaal op rij dat er sprake is van verliescijfers. Op de Canadese beurs kreeg het aandeel na de bekendmaking van de cijfers een klap van maar liefst 16%.
Het bedrijf hoopt in de toekomst de marges op te drijven door minder producten in stock te houden, waardoor het ook minder vaak kortingen moet geven om overtollige inventaris van de hand te doen. In de komende jaren zal het tevens meer investeren worden in de online verkoop, die in het derde kwartaal met slechts 2,1% groeide. Er zullen daarnaast fikse besparingen worden doorgevoerd, waarvan de effecten vooral volgend jaar zichtbaar worden.