Het Canadese retailbedrijf Hudson’s Bay gaat een herstructurering doorvoeren, en daarbij zouden maar liefst 2.000 banen verloren gaan. De herstructurering moet vooral zorgen dat Hudson’s Bay minder kosten maakt.
“Sneller reageren op veranderingen”
Aan het transformatieplan is een diepgaand onderzoek van zes maanden van de activiteiten in Noord-Amerika voorafgegaan. “Door middel van gewaagde beslissende acties creëren wij een flexibeler organisatie die onze kostenbasis zal afstemmen op de omnichannelomgeving waarin we actief zijn,” zegt CEO Jerry Storch. “Met deze veranderingen kunnen we sneller reageren op de steeds veranderende omgeving en de evoluerende klantvoorkeuren om vooruit te komen in de ontwikkelingen in de industrie.”
Het nieuwe plan zal tegen het einde van het boekjaar 2018 actief worden en moet een jaarlijkse besparing van 350 miljoen Canadese dollar (230 miljoen euro) opleveren. Dit jaar moet er al 170 miljoen dollar (110 miljoen euro) bespaard worden. In totaal zullen er bij Hudson’s Bay 2.000 banen verloren gaan in Noord-Amerika.
Verlies
Het nieuws over het transformatieplan komt naar buiten op het moment dat Hudson’s Bay opnieuw een fors verlies moet slikken. In het eerste kwartaal van 2017 daalde de omzet met 3% naar 3,2 miljard Canadese dollar (2,1 miljard euro). Dat leidde tot een verlies van maar liefst 221 miljoen dollar (150 miljoen euro), een jaar eerder was dat nog ‘maar’ 97 miljoen dollar.
Dat grote verlies houdt Hudson’s Bay niet tegen om verder te investeren in expansie: zo werden er in het eerste kwartaal 4 nieuwe vestigingen van Saks Fifth Avenue en 25 winkels van Saks Off 5th geopend.
“Dit was een zwaar kwartaal voor HBC. Terwijl de kledingmarkt uitzonderlijk uitdagend blijft, nemen wij stappen om ons aan te passen, te beginnen met he transformatieplan dat we vandaag hebben aangekondigd”, zegt Richard Baker, voorzitter van de raad van bestuur.